fredag 27 november 2009

Den ekonomiska fördelen (sambo med en ekonomibloggare)

Min sambo är inte alls lika privatekonomiskt intresserad som jag. Möjligheterna och motivation till att spara är mycket mindre än för mig och en del tror kanske att jag kommer att ha mer pengar än henne i framtiden. Det kanske blir så men hon har iaf en bättre start än mig.

Själv pluggade jag mellan åren 2001-2004 och levde upp vart enda krona jag kom över. Efter flytten tillbaka till hemstaden hade jag exakt 0 kr på mina konton och då var jag 24 år gammal. Min sambo fyllde precis 25 år och har ett halvår kvar i skolan.

Jag tror hon får ut 8200 kr per månad när hon studerar (lån & bidrag). Ibland blir det ett par timmars jobb och en bra månad så har hon säkert 10.000 kr att fördela på sina utgifter och sparande. För att komma upp till 10% sparande så skulle hon behöva lägga 1000 kr per månad i långsiktiga investeringar (en bra månad men vi räknar på det).

I mitt tidigare inlägg om nästa års budget så skrev jag att jag bara kan tillgodogöra mig hälften på många av posterna. Den andra halvan blir automatiskt min sambos. Jag glömde att ta upp en liten del av det långsiktiga sparandet och det är 200 kr/månad i gemensamt buffertsparande som ligger som en egen post dvs. 100 kr var. Räknar vi då ihop hennes del så blir det:

Sparande: Procent av hennes inkomst
Amortering: 14,5 %
Nybyggnation: 3,52%
Kamin: 2,52%
Buffersparande: 1%

Över 20% av inkomsten i sparande och då har jag inte räknat med det hon faktiskt sparar privat. Det känns som en bra start på en framtida god ekonomi och ger henne lite andrum till att höja motivationen för att ta tag i sin ekonomi på allvar.

Inga kommentarer: