onsdag 30 december 2009

Årets sista köp

Nu är året nästan slut och idag åker vi iväg för att installera oss innan årets nyårsfest vilket gör detta till årets sista inlägg. Jag är ganska nöjd med årets sparande och även med aktiehandeln. Förra året var det inte svårt att slå börsen i sin helhet då jag köpte när det gick neråt och det slutade på totalt minus 26%. I år (skrivande stund) står jag på plus 26,46% dvs 52,46% skillnad.

Jag har sett att en del räknar med sina insättningar första åren i hur mycket deras aktieportfölj kommer att öka under en lång tid. På min depå står det att den förändrats 448,8 % på ett år och det är med högsta säkerhet det sista året som det kommer att stå så högt.

Jag kan till viss del hålla med de som säger att börskursen är oväsentlig men jag gillar den. Skulle jag av någon anledning bli tvungen att gå all-out från börsen så ligger jag hellre på plus (även om planen är att äga). Sen ser jag den som ett tecken på om jag haft turen att tänka rätt i mitt investeringsbeslut. Det har jag inte alltid gjort och till våren kommer samtliga Roburfonder och även något enstaka innehav försvinna ur mitt ägande. En vårstädning på det som inte passar in i min portfölj.

Idag gjorde jag även årets sista aktieköp och det blev mitt sista köp i Tricorona på ett bra tag. Jag fyllde på med 170 aktier för 5,75 kr styck och nu har jag totalt 400 aktier i detta bolag. Framtiden får visa om jag hade turen att tänka rätt denna gång.

Gott nytt år till alla läsare och bloggare! Själv spenderar jag årsskiftet i Göteborg på en stor fest (30 år+nyår) vilket gör att jag kanske springer på någon av Er (vet att det finns båda sorterna i gbg och jag ska särskilt se mig om efter Sparsamt Leverne Gustav). Åter igen, Gott Nytt!

Inga kommentarer: