tisdag 29 december 2009

Värmande kostnadsminskning

En tidigare kollega till mig har startat ett företag som bland annat har en del tillverkning i trä. Det blir en hel del spill från tillverkningen och det är mer vinst i att ge bort det än att hantera en försäljning. De som tar emot det eldar med panna och har då inga problem med att det sitter spik i vissa av spillbitarna.

Jag har pratat med honom om möjligheten att lägga undan trä till mig som inte innehåller spik och det kunde han ordna. Detta tänkte jag stapla på tomten och sen får det stå tills vi sparat ihop till en kamin. Detta är något jag börjat göra med mitt egna renoveringsspill i trä redan nu.

Som ett första steg så ska jag åka till företaget imorgon och spika ihop lite trä med pallar så att jag har något att förvara veden på. Förhoppningsvis finns det några stora pallar som jag kan ta och förbereda så att jag endast behöver sätta på plasttak när jag kommer hem (har någon skiva liggande).

Efter det är det bara att stanna till på vägen hem från jobbet när det finns trä att hämta och låta någon köra på de förberedda pallarna på min lätta lastbil. Visst blir det en del arbete men det hade jag ändå fått göra efter kamininstallationen och när den finns på plats så kommer uppvärmningskostnaderna att minska avsevärt under en tid framöver.

Inga kommentarer: