tisdag 28 september 2010

Hur mycket var pengarna värda förr?



pengar värda förr

I många av de aktiehistorier som vi läser så berättas det om personer som lyckats göra en stor skillnad genom tidigare investeringar. Nästan varje historia innehåller en startsumma och ett årtal. I mitt förra inlägg har vi ett exempel men det finns andra som t.ex. Aktiestinsen. Frågan jag alltid ställt mig är hur mycket pengarna i historien var värda vid investeringstillfället.

Efter att ha letat runt lite så hittade jag en räknare
där jag t.ex kan räkna ut att 5000 kr år 1950 motsvarar 84 654 kr år 2009. Det finns gott om ekonomibloggare (inklusive jag själv) som har mer pengar än det i aktier men de flesta diversifierar väl mer även om de inte är lika utspridda som jag. Fokusering är kopplat till risk och risk kan ge fantastiska resultat. Själv väljer jag att fortsätta mitt månadssparande samtidigt som jag sprider ut mig på den svenska börsen. Precis som du minskar riskerna när du kör bil genom att hålla hastighetsgränserna så väljer jag en långsam och mindre riskfylld resa mot mina mål.

Jag vet inte hur exakt räknaren är men om du intresserad av att räkna på en lyckad aktiehistoria så hittar du räknaren här: Penningvärdet (klicka här) 

Har du ett gammalt mynt som du vill värdera så hittar du information om myntvärdering här (klicka)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: