onsdag 6 juni 2012

Buffert, hur stor buffert ska jag ha?

Jag har mer än en buffert men jag har inte haft några direkt buffertmål. Vi har en gemensam buffert och jag har en buffert för kris som även redovisas i mina Privatekonomiska Kvartalsrapporter under Marginalen. Andra platser där jag har pengar kallar jag kanske inte för direkt buffert men t.ex.ett konto som jag kallar "Underhåll bostad" är ju också en buffert för vad som kan hända. Den sistnämnda bufferten redovisar jag inte men den var skön att ha när vår blandare till duschen började droppa för ett litet tag sedan. En rörmokare tillkallades och han fick även gå igenom mina tidigare kopplingar.

En bufferts storlek ska vara så den kan täcka den summa som det är avsedd för att täcka. Min buffert för underhåll bostad är t.ex. alldeles för låg och skulle vi behöva byta tak så hade den inte räckt långt. Jag sparar pengar till bufferten men det går även åt pengar med jämna mellanrum.

Tänker man verkligen till så kan det sättas ett storleksmål med en buffert. Når du upp till målet så täcker din buffert det som kan hända med tanke på vad den är till för. Når du upp till målet så behöver du inte fortsätta att spara så länge pengarna inte används. Min buffert som jag har på Marginalen kallar jag mitt kriskonto och det ska kunna täcka mina utgifter i 3 månader. Tiden som bufferten ska täcka har jag fått från ett tidigare inlägg om "Fuck off"-konto.

Tanken med min buffert på Marginalen är att om det händer något i mitt liv som sänker mina inkomster rejält som t.ex. arbetslöshet så ska den hjälpa mig närmaste tiden efter så att jag ska hinna anpassa utgifterna efter inkomsterna. Jag har funderat flera gånger på hur stor bufferten bör vara men inte kommit fram till något förrän nu.

I mitt förra inlägg redovisade jag att jag har lagt ca 38% av min inkomst på saker som jag tror ger mig en mer ekonomiskt gynnsam framtid. Avrundar jag procenten neråt, drar summan av min lön och lägger till tidsperspektivet så får jag formeln 3 * ("Lön efter skatt"*0,7) = ca 50 000 kr. Mitt mål med min buffert på Marginalen blir alltså 50 000 kr och när/om jag når upp dit så ska jag sluta spara till denna buffert och hoppas på att jag aldrig blir tvungen att röra den. I skrivande stund har jag inte ens hälften av pengarna men jag tror det blir enklare att spara med ett mål.

buffert
Hur stor buffert har du?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer:

minna sa...

läste om fuck of kontot förut! Där finns tyvärr i dagsljuset noll kronor! Tack för påminnelsen!

Auri sacra fames sa...

Kanske inte är den första buffert man ska bygga upp utan det känns mer som en lyx den dagen man har den möjligheten. Själv känner jag att jag hade fått bita ihop och jobba tills jag hittar något annat om jag skulle få en ohållbar situation på jobbet.

Ibland känns det värdelöst att börja bygga på en buffert när allt går åt till annat men ofta går det att sätta av ett par kronor ändå.

Jag har märkt det när jag haft konton som jag inte prioriterat men som jag ändå satt in 5-50 kr per månad. Tiden löper på och plötsligt är det ändå en del pengar där.

Lycka till med sparandet!