lördag 4 december 2010

Enkel PPM

Min värdeförändringen i är i skrivande stund uppe i 24% detta året enligt pensionsmyndighetens sida. Idag var jag åter igen inne och la in en order på förändring av fördelningen mellan mina fonder. Denna gång skriver jag inte vilken fördelning jag har men det blev mindre aktiefonder i förmån för räntefonder. Tidigare har jag inte haft någon direkt plan med mina byten men det har jag nu. Jag vill ha det enkelt.

Tid blir mer och mer av en bristvara och jag tycker att det är roligare att fokusera på enskilda aktier än att försöka få grepp om en hel fond. Jag känner inte att jag får ut så mycket av en överaktiv omfördelning och jag tjänar nog mer på att lära mig mer samtidigt som det är mycket som går före och prioriteras mer än tiden som läggs på ekonomi. Det känns helt rätt för mig att börja följa en enkel plan när det gäller fördelningen av pengarna på PPM.

Inspirerad av tankegångarna i ett inlägg från Lundaluppen och Zed´s uppföljning på inlägget så har jag gjort en egen plan. Jag gillar Excel och där har jag fixat ihop ett litet PPM-dokument som jag kommer att använda fyra gånger om året. I dokumentet skriver jag in min ålder och den senaste publicerade siffran i Barometerindikatorn och sen får jag veta min fondfördelning som bara kommer bestå av två fonder (Avanza Zero + Räntefond).

Jag har satt ett fast avstämningsdatum den 15 och omfördelningen kommer att ske i december, mars, juni och september. Just nu är siffrorna 30 år och 114,1 vilket ger mig 37% i räntefonder den 15 december och det är för att komma lite närmare min startfördelning som jag gjorde dagens ändring. Nu kommer jag inte att gå in på variablerna i mitt exceldokument men jag kan ge några exempel på utslag just nu (lite finjustering kan det bli på vägen). Märker jag att den gått alldeles för dåligt om 10 - 15 år så får jag revidera formlerna ordentligt eller tänka om helt.

Ålder 20 40 60
Konjunkturbarometern 80 80 80
Procent räntefond 0% 18% 40%




Ålder 20 40 60
Konjunkturbarometern 95 95 95
Procent räntefond 21% 41% 67%




Ålder 20 40 60
Konjunkturbarometern 106 106 106
Procent räntefond 23% 46% 74%




Ålder 20 40 60
Konjunkturbarometern 115 115 115
Procent räntefond 25% 50% 80%

Edit: Konjunkturbarometergrafen som fanns med i detta inlägg återfinns längst ner på denna sida.

1 kommentar:

Auri sacra fames sa...

Var girig när alla andra är rädda och rädd när alla andra är giriga...