lördag 17 januari 2009

Värmeljus som uppvärmning

värmeljus uppvärmning
Idag hittade jag svaret på en fråga som jag ställt mig själv. Hur ekonomiskt är det att använda sig av värmeljus? Vi har bland annat en krona som hänger över vårt matbord med plats för fem värmeljus.

I den gamla artikeln som jag hittade på nyteknik.se visade de följande formel:
100 ljus * 4 h * 0,1 kW = 40 kWh

I detta exempel räknade de på hur mycket värme som kommer ur 100 värmeljus köpta på IKEA
för 24,90 kr. Detta ger alltså en kostnad på 62 öre per kWh. Jag gick in på ikea.se får att få dagens pris på värmeljus vilket var 19,90 kr för 100 värmeljus. Detta ger ett pris på 50 öre per kWh om jag räknar på jämna 20 kr. Kanske går det att hitta billigare värmeljus eller längre brinntid?

I artikeln har de valt att ha inriktningen mot att byta ut uppvärmningen från en oljepanna mot värmeljus vilket gör artikeln negativ mot att värma med ljus. Vad de glömmer är att förutom värme så ger värmeljusen även belysning vilket kan göra att du slipper tända den där extra lampan. (belysning står ofta för en femtedel av av den totala elkostnaden)

Negativt är att levande ljus förbrukar syre vilket gör att det kan krävas extra vädring om en person väljer att ha många ljus tända. Sedan finns det faktiskt alltid en utökad brandrisk med att ha tända ljus.

Personligen har jag inte tänkt att börja elda värmeljus för att byta ut min uppvärmning utan för att vi tycker att det är mysigt att ha några ljus tända framåt kvällen. Detta resulterar inte inte i att vi behöver vädra boendet något extra och vi lämnar aldrig ljusen obevakade. Från och med nu ska jag alltid se till att vi har värmeljus hemma. Det gäller att köpa på sig när jag hittar billigt och är iväg för att köpa något annat. Annars får jag räkna med bensinkostnaden vilket gör det mindre fördelaktigt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: