fredag 18 september 2009

Kalla nätter

Nu börjar nätterna bli riktigt kalla och det märks även inomhus att snitttemperaturen sjunkit då vi bor i en renoverad sommarstuga. Vi märker att isoleringen inte är som i ett vanligt hus då vi redan har lite kyligt innanför dörrarna.

Det fortfarande stor skillnad dag till dag och när solen skiner så värms hela byggnaden upp och det håller sig lite varmare över natten. Skillnaden är även stor på om vi är hemma eller om vi är iväg på annat håll. Någon kväll har jag tänt ett par värmeljus på kvällen men snart får jag nog dra igång luftpumpen för att hålla värmen.

Hur gör Ni? Är värmen påslagen än eller är det fler som gör som vi och väntar ett tag till? Jag antar att de som har ett välisolerat hus inte känner av ett förändrat inomhusklimat lika mycket som vi gör riktigt än.

6 kommentarer:

Per Penning sa...

Det finns rätt många sockor, byxor och tröjor att ta på innan någon värme blir aktuell. :)

x sa...

Visa nu att du är en riktig snålvarg. På med yllesockorna.. :)

nonhosonno sa...

Tänder braskaminen :)

Auri sacra fames sa...

Nu är yllesockorna på och det är faktiskt fötterna som är viktigast att hålla varma för att ett lägre inomhusklimat ska kännas behagligt.

Egentligen är det min sambo som vill ha på värmen och jag som stretar emot. Månaden ut ska inte vara något problem att ha värmen avstängd men sen blir det nog liv här hemma=)

Hoppades på någon kommentar om redan påslagen värme, jag vill ju inte vara först bland ekonomibloggarna att ge efter=)

Auri sacra fames sa...

Det hade visst kommit in en kommentar om att det tillfördes värme=) Det låter härligt nonhosonno! Nu hade det varit riktigt gott att ha en braskamin men tyvärr har jag inte sparat ihop till det än. (framtida plan)

Varje gång jag sparat ett antal tusen så kommer vi på något att renoveringsprojekt att lägga pengarna på. Kanske är det dags att börja fokusera på kaminen då den innebär en lägre framtida kostnad.

nonhosonno sa...

Ja det är en bra investering tycker jag, samt att kaminen har en riktigt hög mysfaktor :)