lördag 7 februari 2009

Torrboll, Gör en egen Torrboll


Att det fanns ett behov av en torrboll märkte vi direkt när vi öppnade upp det outnyttjade förrådet hos min kompis och möttes av en ganska ganska hög luftfuktighet. Inte så konstigt med tanke på att det är ett källarförråd i närheten av tvättstugan. Jag behövde fortfarande utrymmet så jag valde att konstruera en egen torrboll.

torrboll
Torrboll
Material torrboll:
1 hink, (10 L, Pris 14 kr, Överskottsbolaget)
1 durkslag, (Sköljsil, Pris 19,50 kr, Överskottsbolaget)
Kalciumklorid, (25 kg, Pris 119 kr, Lantmännen)

Så gjorde jag torrbollen:
Ställ ner hinken där den ska stå och häng på durkslaget. Full durkslaget med kalciumklorid som absorberar vätska ur luften. När det blir så mycket vätska att kalciumkloriden inte kan hålla den längre så droppar det ner i hinken.

Jag behövde absolut inte 25 kg till denna konstruktion men om jag jämför med vad jag skulle fått för pengarna annars så blev det ändå billigare. Skulle jag handla en torrboll Mega (2,5 l) på Clas Ohlsson så hade den kostat 98 kr + Refill 3-pack 69 kr.

torrbollNu har jag ett antal kilo kvar till att göra torrbollskonstruktioner i olika varianter med eller så kan jag använda det till att smälta is. Funderar på att bygga in något i vår ständigt vattenfyllda jordkällare på tomten men det får bli ett senare projekt i sådant fall. Annars kan det behövas till husvagnar, bilar m.m. för att motverka lukt och mögel vilket kan uppkomma vintertid. Använder du torrbollen till t.ex. husvagn så kan du soltorka kalciumkloriden och lägga det i en lufttät påse och återanvända det nästkommande vinter.

Relaterat till torboll:
* Fuktproblem? Läs även: Torr luft
* Vad är husvagnen värd?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vilket bra tips! I detta tropiska luftfuktighetsparadis som vi kallar Managua är lukt & mögel ett ständigt problem, nu senast i min tvättmaskin som börjat lukta pyton. Ska genast bege mig till järnhandlaren och se om jag kan få tag på kalciumkklorid. Jag köpte någon dyr jäkla påse made in USA för ett tag sedan o kollade just innehållsförteckningen: just det, kalciumklorid! På den förpackningen står det dock att kalciumstenarna försvinner och att det är så man märker att man ska byta. Men du menar att de behåller sin form och istället avger vätskan? Hm, beroende på vilket måste jag tänka ut någon bra konstruktion.

Tack!

Auri sacra fames sa...

Nu är mitt minne från kemilektionerna inte det bästa men jag TROR att det funkar så här. Kalciumkloriden kan inte försvinna utan det skulle möjligtvis kunna reagera med vattnet (vilket jag inte har för mig att det gör).

Om det är ständigt hög luftfuktighet så kanske det är bäst att ha två kalciumkloridsatser som du byter med jämna mellanrum. När den ena sitter i så torkar du den andra.

Även torrbollarna som köps i Sverige har refill att köpa till så jag kan ha fel. Samtidigt så innehåller min konstruktion bra mycket mer kalciumklorid vilket både ökar uppsugningsförmågan och ökar tiden mellan eventuellt byte av innehållet.

En viss del av kalciumkloriden kommer följa med ner i spannen så det blir naturligt att fylla på samma mängd när jag tömmer. Det kan ju även vara så att uppsugningsförmågan minskar när kalciumkloriden blivit genomblöt vilket ger skäl till både byte och tork.

Auri sacra fames sa...

Jag fick en rapport från killen vars förråd jag lånar och han sa att torrbollen verkar fungera bra=)