söndag 24 januari 2010

Förväntad besparing på behagligare klimat

Vi har haft ett problem här hemma i vår ombyggda stuga. När det blir riktigt kallt så har vår luft/luft-pump inte räckt till och det har blivit ganska kallt. Vi har haft oljefyllda elradiatorer igång på en ganska låg nivå i både sovrum och badrum men det har varit riktigt kallt i rummen utan värmekälla.

Till vår hjälp har vi haft ett större element som tyvärr är defekt. Sätter vi igång det så går det alltid på full effekt och jag har inte lyckats gör något åt det. När vi har satt på det när det är varmare än minus 10 grader utomhus så har det blivit för varmt inomhus. Det är inte särskilt sparsamt med tanke på att tabeller som jag läst där det står att jag kan minska energiförbrukningen med 5% genom att sänka en grad inomhus. Det gör inte heller saken bättre att det stått bakom ett skrivbord som minskat värmespridningen.



Förra helgen köpte jag ett nytt element som står på egna ben och som jag kan flytta runt. Inkopplingen sker genom ett vanligt eluttag och nu har vi faktiskt spridit våra numera fungerande värmekällor på ett sätt så att vi inte behöver bry oss om att kolla vädret utan har ett bra inomhusklimat hela tiden. Kostnaden för inköpet var 250 kr och jag tror inte att det särskilt lång tid innan vi sparat igen det i kronor och ork.

Inga kommentarer: