söndag 9 februari 2014

Mina spenderpengar

 Spenderarpengar är enligt mig de pengar som går åt till lite av allt möjligt. Det kan handla om att äta ute, gå på bio eller att gå ut och dricka en öl. Spenderarpengarna är inte till för sparande utan för att ha lite kul i veckorna och för att få lite vardagslyx.

Tidigare har jag haft upp till 1000 kronor på mitt betalkort och sedan har jag haft en spenderarbuffert dvs. ett annat konto där jag tar ifrån om det går åt mer. Redan i min budget så delade jag upp spenderarpengarna på de båda kontona. Felet var att det nästan aldrig blev pengar över på kontot jag skulle föra över ifrån i slutet av månaden.

Min sambo har aldrig velat ha det så krångligt som mig. Hon vill ha alla hennes spenderarpengar på sitt kort direkt. Då la jag upp hennes budget så att hon fick ca 85% av sina spenderarpengar på betalkortet och ca 15 % på kontot som hon kunde föra över från. När jag sammanfattade år 2013 så visade det sig att min spenderarbuffert inte rört sig åt något håll. Min sambo däremot har knappt behövt röra sin spenderarbuffert då hon anpassat sig till sina 85% och de övriga procenten har sparats vilket gör att hon skulle kunna ta en utomlandssemester med sina spenderpengar utan att göra något ekonomiskt oriktigt enligt vår budget.

Alltid lär man sig något nytt och nu gör jag likadant. Den större delen av mina spenderpengar hamnar direkt på betalkortet och en mindre del på kontot jag kan föra över ifrån. Nu blev det dubbel effekt i januari då min spenderarbuffert växte samtidigt som jag fick pengar över på mitt betalkort varav jag förde över 400 kr till långsiktigt sparande.

Inte kan jag förklara varför det blir så här. Kanske är det likt tipset att man ska ta ut kontanter som ska räcka hela månaden för att verkligen se vad man har kvar och vad som går åt? Det kan vara möjligt att jag tappade lite av kontrollen då det bara var att göra en överföring. Det har alltid funnits mer pengar än spenderarpengar på kontot, som hålls isär med ett exceldokument, vilket gjorde att en överföring alltid var möjlig.

Oavsett varför så är huvudsaken är att det fungerar för mig, det gör att jag blivit lite bättre på att spara. Har du kommit på något som gör det enklare för dig att spara? Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer:

Kalle Kr sa...

"Betala dig själv" först fenomen, lägger man undan först el autmatiskt är ett av d enklaste o mest effiktiva spar tips - period

Anonym sa...

Jag försöker planera den kommande månaden lite, fundera på vad du vill använda pengarna till och hur mycket som kommer behövas. Sen dyker det alltid upp nya saker, men då gör man ett mer medvetet val.

Auri sacra fames sa...

Hej Kalle Kr!
Det konstiga här är ju, enligt mig, att det är samma pengar, uppdelade på två konton. På något sätt blir det mer pengar över i slutet på månaden då jag har mer pengar på det lätttillgängliga kontot som inte kräver en tidskrävande överföring innan?

De här pengarna är ju egentligen tänkta till att spendera någon gång inom kort men när det blir för mycket över så blir jag ju tvungen att spara undan en del långsiktigt trots att även jag jobbar med att lägga undan först som främsta spartaktik.

Tack för kommentaren!

Auri sacra fames sa...

Hej Anonym!
Själv jobbar jag först och främst årsvis dvs att jag lägger upp en budget för året som är mer som en riktlinje där jag försöker hitta bättre lösningar för de inkommande pengar varje månad.

Tack för kommentaren!