onsdag 25 november 2009

För bra för att vara sant?

Igår gick jag igenom mina fonder för tjänstepensionen. Jag svor för mig själv över hur dåligt utbud jag har på SEB Tryggliv och muttrade över fondavgifter. Efter ett par byten på fördelning och framtida insättningar började att surfa runt på nätet för att hitta en bra sida men inriktning på fonder.

När jag sökte med bland annat ordet tjänstepension fick jag upp Avanzas sida. Det verkade som att jag skulle kunna flytta över min tjänstepension dit och att det även går att investera direkt i aktier (eller i ett urval av 900 fonder)! Detta vore helt underbart!!!

Jag har strax över 100 000 kr i min tjänstepensiondepå just nu. Insättning ligger på strax över 2000 kr/månad och slår jag in det i 4020:s utdelninginvesteringsdokument så inser jag att jag kan trygga min pension om min situation i arbetslivet inte ändrar sig.



(Klicka på bilden för förstoring)

Räknar jag på 100 000 kr som startsumma och ett månadssparande på 2000 kr per månad så kommer jag (enligt uträkningen) att ha över 3 miljoner kronor på depån om 30 år. Pensionen kommer inte förrän om 35 år vilket gör att det teoretiskt skulle kunna öka ännu mer.

Idag har jag varit i kontakt med Avanza och pratat om att flytta över men jag har inte fått svar på alla mina frågor än. Jag vill t.ex. veta kostnaden för min arbetsgivare men det verkar vara billigare än vad vi betalar nu. Inte konstigt då det t.ex. inte behövs någon bankdosa för att komma åt min depå.

En annan post är försäkringar som ingår och i dagsläget har jag (genom SEB tryggliv) ålderspension, familjepension, sjukpension och premiebefrielse. Jag vill naturligtvis ha samma försäkringsskydd hos Avanza och det ska bli spännande att se vad de svarar på min e-post med frågor.

Flytten kommer att ge en avgift men den tjänar jag in snabbt med tanke på avgifterna på nuvarande sparande och Avanza täcker upp till 1000 kr av den (vilket jag tror är en större summa än vad det kostar efter informationen jag hittat). Sen tar det nog minst 3 månader innan jag får över pengarna och kan börja utdelningsinvestera. Månadsinsättningarna kan jag styra över direkt.

Detta känns för bra för att vara sant så frågan är vad jag har missat? Är det någon som har erfarenheter av Avanza tjänstepension i aktier, flytt från SEB tryggliv och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

6 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Hej 4020!
Det förstår jag men enligt telefonkontakt så ska jag kunna handla aktier på Avanza i min pensionsdepå vilket lät alldeles för bra i mina öron. Kanske hade damen jag pratade med fel? Jag får ringa upp och kolla det igen...

Auri sacra fames sa...

I mina papper som jag skrivit ut och har framför mig finns ordet aktiehandel med ett minimicourtage på 99 kr med under tjänstepension...

Anonym sa...

Hos Nordnet pension kan du köpa aktier för minimicourtaget 39:-...

Auri sacra fames sa...

Tack för tipset anonym! Jag ska ha med Nordnet i urvalet också!

Anonym sa...

Hej, ledsen att återuppliva en så gammal kommentar... men hur gick din flytt av tjänstepension till Avanza? Nöjd? Jag funderar att göra det samma men har lite dubier om det är okej. +2.5M som skall flyttas i såfall så lite fundersam.
/L

Auri sacra fames sa...

Hej L! Det hela slutade med en flytt till en kapitalförsäkring i Nordnet. Det var en hel del krångel med blanketter som kom från banken men jag skickade vidare allt till min kontaktperson på Nordnet som löste det åt mig.

Än så länge är jag nöjd och jag ångrar absolut inte mitt beslut, blir ju mer pengar över till mig =)

Nu är det ju dock bara siffror på en skärm så jag vet ju inte hur det kommer fungera den dagen jag ska ta ut pengarna men jag hoppas på att alla eventuella bekymmer är lösta tills det med tanke på att min pension ligger långt fram.

Var även tvungen att skriva ett avtal mellan Nordnet och min arbetsplats, har man inget sådant avtal så tror jag inte att det går det inte att flytta.

Tack för kommentaren!