fredag 25 januari 2013

6 skäl till att jag aldrig kommer bli ekonomiskt oberoende

När jag varit och handlat på ICA senaste gångerna så har de haft ett erbjudande som jag gått förbi. Varje gång är det samma sak, jag tittar upp på erbjudandet, 2 paket Gevalia för 39 kronor om du handlar varor för minst 200 kr. En summa jag oftast överstigit.

Första tanken är att det är ett bra pris, jag borde köpa hem det. Andra tanken är att vi alltid dricker kaffe med märket Zoegas och kaffemåttet är anpassat för det kaffet. Ett paket Zoegas kostar ca 45 kronor och jag lämnar erbjudandet med tanken att jag aldrig kommer bli ekonomisk oberoende. Jag har helt enkelt inte den rätta viljan, jag lyckas inte vara tillräckligt extrem.

När jag sitter i bilen på vägen hem så börjar tankarna mala. Det finns alldeles för många saker som står i vägen för ekonomiskt oberoende.

1. Vi har mycket kvar att göra med tomten tillsammans med fortsatt renovering samtidigt som planerna för utbyggnad blir starkare och starkare. Kommer det räcka att öka bolånet med 1000 000 kr i år?
2. Vi har 5 husdjur. Hunden och katterna är inte så dyra och katterna ska ju jobba som musfångare men hästarna får ju börja gräva fram guld ur backen om de inte ska räknas som en enorm kostnad. Förutom löpande kostnader så finns även risken för plötsliga utgifter av det större slaget.
3. Vi bor på landet och kommer alltid vara beroende av minst en bil och ha hyfsade bensinräkningar. Blir också en del taxikostnader emellanåt.
4. Ingen av oss har rest särskilt mycket och vi kommer nog vilja resa en del innan vi sitter nöjda i hemmet.
5. Den dagen vi skaffar barn kommer sparkraften att minska.
6. Jag är sjukt sugen på att äga en båt i prisklassen 100 000 - 200 000 kr och kommer antagligen att köpa en sådan någon gång i livet.


Det här är det första punkterna som kommer upp i huvudet på mig men det känns som att jag hade kunnat göra en lista på 100 punkter med saker som mer eller mindre står i vägen för ekonomiskt oberoende. Vilka saker står i vägen för dig?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 kommentarer:

Jobb och Firma sa...

En väldigt sund genomgång tycker jag!

"Man ska ju leva också" brukar det heta, så det är viktigt att man definierar vad man menar med det.

Vissa är inte beredda att spara eftersom de vill bo och äta så bra som möjligt, andra är villiga att till och med ta dyra krediter för det. Allt är en avvägning och det är en steglös skala.

Det verkar inte som att ni direkt är på väg mot ekonomiskt oberoende, men man kan ju ha ett bra liv ändå.

Om ni inte kan hålla igen på utgifterna är det ju bara högre inkomster som gäller, gärna med lite utväxling, typ företagande.

Anonym sa...

Att spara är som vilken annan vana som helst. Det kanske till och med är en färdighet som tar tid att bygga upp. Och med tiden faller(förhoppningsvis) onödiga "vill ha" tankar bort när sparandet och dess effekt blir större och större. Ge inte upp!

Mvh,
LundaEntrepenören.

Frihetsblogger sa...

Kommer alltid finnas saker man vill ha. Då spelar det ingen roll hur mycket man tjänar. finns alltid dyrare prylar och aktiviteter. Man måste försöka ändra mönstret att villa ha allt, Få glädje av att "en nya bilen har jag råd med men jag behöver inte köpa den för det"
nog för att det är lättare sagt än gjort.

Auri sacra fames sa...

Hej Jobb och Firma!
Får börja med att tacka för länken från din sida, känns lite konstigt med så hög aktivitet här när man skriver lite om motsatsen till vad många ekonomibloggar eftersträvar.

Tyvärr är det ju en sanning att nuvarande utgångsläge inte ser så ljust ut för ekonomiskt oberoende men jag är inte direkt orolig för ett dåligt liv, gillar mitt liv ganska skarpt! =)

Genom att få ut tankarna i text så har jag ju även en lista att jobba efter för att förbättra utgångsläget. Känns som det skulle krävas en ordentlig downshifting från dagens nivå för att ha en chans att kunna skapa ett kassaflöde som passivt skulle täcka utgifterna.

Företagande vore en sak om man bara skulle hitta rätt idé. Bara denna vecka har jag iofs berättat för en VD/ägare att jag skulle vara intresserad av att köpa en liten del av hans företag, inte omöjligt att han nappar, fick erbjudandet (halvt på allvar halvt på skämt) för ett par år sedan när det var nystartat men backade då, nu blir andelen dyrare och mindre om det blir affär. Hade även ett möte med ett antal herrar under eftermiddagen och då nämndes det att vi kanske skulle starta ett gemensamt företag vilket jag isf skulle vara delaktig i även om det skulle vara en liten procent. Vi får se vad framtiden har att bjuda på! =)

Auri sacra fames sa...

Hej LundaEntrepenören!
Att sparande är en färdighet som byggs över tiden håller jag absolut med om, jag tycker mig bli bättre med tiden. Jag vill dock inte påstå att jag är dålig på att spara även om mycket av mitt sparande går in i boendet just nu.

http://milstolpe.blogspot.se/2012/11/mitt-sparande-hittills-i-ar.html

Enligt reglerna i ovanstående inlägg så sparar jag t.ex. 40,87% av månadens inkomst vilket motsvarar 10 013 kr. Det tycker jag är ganska ok men vill ha tankarna på vissa saker är för starka för att kunna försummas. Tack för kommentaren, jag ger naturligtvis inte upp min strävan efter en bättre ekonomi! =)

Auri sacra fames sa...

Hej Frihetsblogger!
Jag är inte ute efter de dyraste prylarna eller de dyraste aktiviteterna men vissa saker känner jag att jag har ett behov av. Jag hymlar inte med mitt sparande och gör även vissa extrema sparåtgärder emellanåt (mycket för att provocera min omgivning som inte är lika sparsamma). Kanske skulle skriva om den senaste extremsaken jag gjorde under helgen, det slutade iaf med frågor till min omgivning om jag var galen på riktigt =)

Anonym sa...

Hej,

Allt du skriver är vettigt. Gäller väl bara att fokusera på möjligheterna inte på alla tusentals tänkbara problem! Bor själv på landet o har två bilar som ibland går en 20-25 mil om dagen ihop, fyra barn, pågående husrenovering. Har en hög inkomst javisst men ganska höga utgifter med. Gäller bara att ta tag i saken och fortsätta spara på och över tid blir det en vana! Vi köper nästan aldrig något "onödigt" utan rejäla saker av kvalitet som håller, ibland begagnat. Aldrig på kredit! Det tar ganska lång tid innan sparandet ger effekt men kul att se resultatet om man bara har tålamodet så kör på som kommer du kunna fixa alla sex punkter ovan! Lycka till

Auri sacra fames sa...

Hej Anonym!
Fokuserar faktiskt inte på problemen utan försöker bli bättre på att spara hela tiden. Kan dock inte sätta på skygglappar som skyddar mig från verkligheten. Jag kommer nog ha väldigt svårt att bli ekonomiskt oberoende med dagens förutsättningar och planer.

Läser jag din kommentar så får jag känslan av att du både är äldre än mig, har högre kostnader och samtidigt lyckats med sparandet. Det ger ju ett visst hopp =)

Tack för dina lyckoönskningar!