onsdag 14 mars 2012

Värdering av hem och synat projekt

Mäklaren har varit på besök och vi fick vårt hem värderat. Efter det åkte vi vidare till tomten vi skulle titta på och vandrade runt. Tyvärr var det enda dagen med snö förra veckan så vi fick återkomma och vandra runt själva under helgen. Efter det fick vi räkna, ringa runt för att få information och slutligen meddela mäklaren hur vi tänker.

En viktig del för oss vad att få till vatten och avlopp. Först utvärderade vi chanserna att få kommunalt vatten och avlopp. Detta skulle fungera om vi slöt avtal med markägare fram till huvudlinjen och stod för arbete samt material själva vilket antagligen skulle bli en riktigt dyr historia.

Nästa steg var att utvärdera möjligheterna till en eller flera trekammarbrunnar. Jag pratade med folk på kommunen angående reglerna men de kan inte ge något förhandsbesked. Vattendrag genom tomten gör stora delar av marken lite för blöt för ett vanligt system. De kan även komma att påpeka risken för övergödning då vattendragen letar sig ut till sjön. Det känns som att det enda som skulle funka är ett slutet system och det känns inte som att det funkar för att stycka av tomter för försäljning.

Eventuellt går det att lösa men jag är inte sugen att kasta in hundratusentals kronor på en lottsedel. Vi är ändå intresserade av tomten men vi räknade ut vad vi kunde tänka oss att betala och landade ganska långt från priset med de 30% vi var villiga att betala. Tror inte att köparen godkänner det, inte än på ett tag iaf.

Hittade iaf äntligen en kontakt på min bank som verkade vettig. Han ansåg att jag hade räknat precis rätt på hur jag värderade tomten. Smicker som jag smälte för samtidigt som jag märkte en skillnad mot tidigare bankkontakter. Vi har verkligen blivit behandlade som luft i många av de bankkontakter vi haft. Nu har vi lite pengar, hyfsade inkomster (min sambo jobbar som butikschef och jag byter till en titel på två bokstäver inom kort på min arbetsplats), säkerhet för ytterligare lån och ett företagskonto. Nu är vi iaf så pass intressanta att banken lyssnar när vi pratar.

Värderingen slutade på 1200 000 kr och vi har lån på ca 525 000 kr och trots att det känns lite kul med tanke på pengar och (särskilt) tiden jag lagt ner på renovering så tar jag den med en nypa salt. Det var ju fortfarande samma mäklare som satte överpriset på tomten vi tittade på.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: