söndag 19 december 2010

Wahabs bil

För två veckor sedan la jag ut min Vw Transporter på blocket. Bilen har varit min sedan december förra året då jag köpte den för 7000 kr. Jag var medveten om att bilen skulle attrahera en del skumma typer och det var få som ringde som verkade seriösa.

Efter en vecka hörde en kille som hette David av sig från Göteborg. Jag hämtade honom på tågstationen och han provkörde bilen och tittade snabbt på den. Det blev verkligen en snabb affär och jag släppte den rätt mycket billigare än jag annonserat ut den för.

Han berättade att han kom från ett företag som heter Wahabs Bil och att han jobbade som inköpschef. Deras affärsidé var enligt honom att köpa in bilar och exportera till olika länder. Min Transporter skulle t.ex. till Afrika. Lite skumt kändes det när han skrev i en annan persons namn på registreringsbeviset men då han betalade kontant så kändes det ganska tryggt ändå.

Ägarbytet gick igenom som det skulle och det verkar som att Wahabs bil var ett seriöst företag. Visst kommer jag sakna min stora bil men rosten höll på att äta upp den och det var snart dags för ett kamremsbyte. Jag fick 12 000 kr för bilen och det gör att den i stort sett var gratis att äga för mig (endast drivmedelskostnad). Sådana bilaffärer är nog inte överdrivet vanliga och nu slipper jag även kostnaden för försäkring och skatt.

4 kommentarer:

Gustav sa...

Jösses, menar du att du lade ut till telefonnummer i samband med en bilannons på Blocket? Det var minst sagt vågat...:)

Anonym sa...

Du känner väl till att personen som skrivas som ägare också ska legitimera sig på plats sen postar du själv ägarbytet. Annars kanske du får fortsätta med skatten...

Auri sacra fames sa...

Hehe, ett tag var jag nära att plocka bort den och annonsera i lokaltidningen istället men jag bet ihop =)

(Numret visar inte heller vår adress utan jobbets postbox)

Auri sacra fames sa...

Jag postade själv men det du skriver om legitimationen fick jag inte reda på förrän 10 minuter efter att min bil gasade iväg. Ägarbytet gick iaf genom så det var ok=)