måndag 9 augusti 2010

Fordonsbyte och reparationer

Nu är min bil lagad med delar för endast ett par hundra kronor. Med nya klämringar, avgaspasta och och ett klämrör hoppas jag nu att den ska ta sig igenom besiktningen den 24 augusti. Gör den det så hamnar den nog på Blocket.

Jag har nämligen fått tänka igenom vår bilsituation då jag fick ett erbjudande om leasingbil. Hade jag fått välja själv hade det blivit en kombi med dragkrok men nu blir det en liten Polo som använts som poolbil och som jag börjar köra i månadsskiftet. Min kostnad för detta är strax över 1000 kr extra skatt varje bonusfri månad, lite dyrare när jag får bonus. Det känns ändå ganska billigt då jag får köra en 19 år nyare bil.

Skälet till den omstrukturering av fordon är att min sambo antagligen kommer att få pendla en del för att få jobba med det hon är utbildad till. Sommarjobbet ger antagligen en öppning sju mil hemifrån och ska isf antagligen gå över till en annan tjänst under våren och som ligger 3,5 mil hemifrån (antagligen då det inget är helt klart än).

Avståndet gör att jag då får börja ta med mig hunden till jobbet nästan dagligen och kan då inte heller använda mig av min moppe. Min sambos bil är egentligen för dålig att pendla med och vi har nytta av en större bil vilket gör att vi antagligen säljer alla fordon och köper en pendlarkombi till henne.

Nu är det bara att hålla tummarna över min sambos jobbsituation, besiktningen och över kvällens sista test av ekolodet (fungerar det inte ikväll så får jag köpa ett nytt till min kompis).

3 kommentarer:

J sa...

Ja hoppas det går bra med allt, det var en jäkla otur du åkte på med spön, lod och rör på en gång...

Auri sacra fames sa...

Hej J!
Än så länge går det över förväntan då jag även lagat ekolodet nu, kostade mig ca 20 kr (silikon, eltejp och en sugpropp), tillkommer gör en liten säkerhetsanordning som gör att sladden hålls fast så att det inte händer igen. Min kompis tar detta ekolod nu och så köper jag det av honom till hösten.

Efter regn kommer solsken=)

J sa...

Så är det, fint att höra (läsa)!