tisdag 3 augusti 2010

Kostnad * 3

I fredags skulle jag ut och prova att fiska i en för mig tidigare ofiskad sjö med två vänner. Regnet låg på och de blåste ganska bra när vi gav oss iväg med båten vi hyrt. Jag hade även med ett lånat ekolod för att inte styra in oss på grund och kunna berätta förutsättningarna under ytan för sällskapet.

Plötsligt hör jag hur det smäller till i motorn som stannar. Då har ekolodet lossnat från båtkanten vartefter skimmern (delen i vattnet) hamnat i motorn. Det hade gått mitt itu och delen som mäter djupet hängde kvar medans den del av skimmern som satt fast i båten var borta. Efter ett samtal med tillverkaren fick jag veta att en ny skimmer kostar 1050 kr. Jag får ett helt nytt ekolod, av samma märke men nyare modell, för 1250 kr och försökte därför pruta men utan resultat.

När ekolodet inte fungerade längre så var vi tvungna att fiska utan undervattenssyn och det tog bara ca 10 minuter innan jag hade fått ett extremt bottennapp med min fångstgivande wobbler. När jag insåg att den inte går att få loss genom att cirkla så satte jag på mig handskar för att dra i linan utan spö. Slidbromsen var åtdragen efter mina försök att kämpa loss draget och det han komma en vindpust som gjorde att båten rörde på sig och min spötopp gick av (draget blev kvar på djupet)



Det hade räckt med ekonomiska motgångar för en månad men i måndags fick jag tillbaka min bil som jag lånat ut till sambons föräldrar över helgen. Hennes far måste ha haft ett tillfälligt fel på öronen när han sa att bilen fungerat fint då avgasröret rostat av framför mittersta ljudämparen. Inte hans fel att det hände men ändå tråkigt då jag beställt besiktning i mitten av augusti och får lite bråttom nu.

Jag har ringt runt en del efter begagnade avgasrör till Volkswagenbussar men det är tydligen inget vanligt och jag har inte hittat något som passar just min buss. Risken finns att jag står med ett annat dyrt fel efter besiktningen vilket inte vore kul efter ett inköp av ett nytt för ca 3500-4000 kr. Enklaste vägen vore att köpa ny skimmer, nytt avgasrör och nytt fiskespö och förtränga den här helgen. Enkelt men riktigt surt att skicka iväg så många tusenlappar.

Jag får gå över till mitt gamla fiskespö som har fungerat som ett spö för gäster sedan jag uppgraderade. Det får duga fram tills att jag hittar ett lika bra köp som förra gången jag köpte spö.

Ekolodet har det varit tal om att jag ska köpa men säljaren (en kompis) ville egentligen inte släppa det innan hösten. Jag har ringt och förklarat situationen och att jag hellre köper loss ekolodet än att jag köper en ny skimmer. Han skulle återkomma med ett pris på detta och samtidigt har jag börjat att laga. Hittills har jag bara tätat lite hål med silikon men jag ska gå vidare med att bygga en ställning till skimmern som hänger på båtkanten istället för med sugpropp. Jag tror att jag kan få det att fungera och med denna lösning så har jag iaf ett ekolod när kostnaden är tagen.

Den största kostnaden som är avgasröret ska jag försöka mig på att lösa genom lite kapande och ett flexrör. Jag tror att jag kan få ihop det med tanke på vart det gått av. Övriga delen av röret verkar i hyfsat skick (slagit på den med hammare likt på en besiktning) och det vore fint att sänka kostnaden från tusenlappar till hundralappar.

Nu är det bara att hoppas att jag inte ger mig in på kostsamma senvägar utan lyckosamma genvägar.

3 kommentarer:

Kampen mot index sa...

Fy, en sån helg vill man bara glömma...

Ekonomikoll sa...

Vissa dagar ska man bara gå och lägga sig och hoppas att de snart är över! Kämpa på!

Auri sacra fames sa...

Hej Kampen mot index och Ekonomikoll!

Att glömma vore fint men med sådana kostnader så etsar det sig fast i minnet på mig=)

Jag fortsätter naturligtvis att kämpa och har nu spenderat en kväll med tving, superlim och silikon för att försöka få fast skimmern till ekolodet på en större och kraftigare sugpropp än tidigare. Vi får se hur det känns när jag lossar tvingen imorgon.

Jag har även fått hem lite delar till att försöka laga avgasröret vilket jag ger mig på imorgon.

Håller tummarna för mig själv=)

Tack för kommentarerna!