fredag 19 mars 2010

Ta rygg på den allsmäktiga!

Regel: Lyssna inte på andra!

Jag fick ett aktietips från en anonym läsare i veckan. "Jag tycker du ska plocka in Aros Quality Group, ett mycket lågt värderat bolag som nog kommer bli en fin investering fram till pension. kurs / EK på 1,4, P/E runt 10, Soliditet runt 60 % och en Räntabilitet på EK som i genomsnitt varit 25 % de senaste åren."

Aros quality group är noterad på Aktietorget. Jag tycker inte att det var särskilt lätt att hitta finansiell information om denna företagsgrupp. Ändå växte ett intresse när jag läste om uppsättningen med företag som ingår i gruppen.

Handeln skedde inte i min pensionsdepå men jag köpte 20 aktier för för 45,90 kr styck. Detta gjorde jag på mitt Avanza Mini konto av den enkla anledningen att courtageavgiften var lägre än på aktiedirekt när det sker handel på aktietorget.

En anledning till köpet var att jag ville göra min första torghandel för att ta mig över den mentala spärren att ge mig in på något nytt (står i vägen för mig ibland). Samtidigt känner jag att jag borde läst på mer och följt kursen lite längre. Detta känns som att de satsade pengarna kan delas till hälften mellan investering och läropengar.

Det är ändå svårt att oroa sig för en förlust nu när jag tagit rygg på gud fader själv!=)

1 kommentar:

Auri sacra fames sa...

http://www.aktietorget.se/pressdocs/aq/documents/aqg_%C3%A5rsredovisn2009_final.pdf