måndag 17 juni 2013

Högre inkomster, högre utgifter

Då var årets löneförhöjning klar och eftersom jag inte fått någon direkt höjning sedan tjänstbyte så togs det i ganska bra med en höjning på strax över 11%. Det dumma i det hela är att jag bytte tjänstebil samtidigt och ökade min kostnad för leasing med över 75%.

Bilen är mer anpassad för min fritid med t.ex. renovering/nybyggnation och trots att det känns dumt att öka sina kostnader direkt med intäkterna så får jag ändå ut mer pengar per månad.

Nu står den på parkeringen med sin fyrhjulsdrift, dragkrok, fjärrstyrda dieselvärmare m.m. Den kostar en hel del pengar men ändå känns bytet ganska bra. Skulle jag bli arbetslös så skulle min bilkostnad försvinna med anställningen så det känns ändå lite tryggt även om det är ekonomiskt oriktigt med en så dyr bil. Förhoppningsvis får jag inte ångra mitt byte i framtiden.

5 kommentarer:

minna sa...

Bilar är aldrig en bra affär! Men väldigt bra att ha! =)
Glad midsommar=)

Chrimatistikos sa...

Glad över att jag och min fru inte behöver ha någon bil i dagsläget. Kostar så sjukt mycket.

sparräntan sa...

Som tur är behöver jag ingen bil idag. Men misstänker att jag kommer behöva det på sikt.

Erik Johansson sa...

Jag har alltid varit för snål för att köra i en snygg och bra bil. Jag gjorde slag i saken och köpte en bil som ger status (i min värld) och det känns så bra. Riktigt levnadskvalitet. Kanske låter fåfängt, men det funkade för mig och inget som jag ångrat. Så trots att du ökat dina kostnader något tycker jag att du ska njuta! Det e ju det livet går ut på =)

Auri sacra fames sa...

Ursäkta sena svar, vädret har varit för bra för att jag ska spendera tid vid datorn.

Minna: Hoppas att även du fick en bra midsommar. Vilka bra inlägg du skrivit på senaste, riktigt läsvärda!

Chrismatistikos: Vi har två bilar och ja, det kostar...

Sparräntan: Jag bor på landet och klarade mig utan bil i ett år (min sambo hade dock sin dåvarande bil kvar), tröttnade dock och plötsligt stod det en moppe, en wvbuss och en Polo jämte sambons bil. Numera har vi åter igen "endast" en bil var.

Erik Johansson: Min bil ger mig inte status men den är perfekt för min fritid. Egentligen lite för fin för min smak, hade nog känts mer som mig med en äldre bil men den är väldigt funktionell. Hade jag satsat på att njuta så borde jag köpa mig en finare båt, njuter mer på sjön än ute på vägarna =)

Tack för kommentarerna allihopa!