fredag 2 januari 2009

Sparkonto med hög ränta

sparkonto ränta bluestepJag har börjat titta runt lite efter ett sparkonto med högre ränta där jag kan ha en del av mina pengar. Ögonen fastnade på sparkontoplus som erbjuder 6 % ränta i skrivande stund. Jag gick in och tittade på hemsidan och det visade sig att BlueStep Finans tillhandahåller detta högräntekonto.

En väldigt bra sida som delvis är gratis är allabolag.se (klicka här för att komma till länk i den ekonomiska länksamlingen ). Här går det hitta mycket företagsinformation utan att betala för det. Jag gick in och tittade på BlueStep finans för att ganska snabbt komma fram till att det här inte är ett företag som jag kommer anförtro mina sparpengar åt trots deras höga ränta. Att de har statlig insättningsgaranti bryr jag mig inte det minsta om då jag tror att det blir ett jobbigt väntande om de skulle gå i konkurs. Sen finns ju alltid risken att jag behöver pengarna just under den processen. Jag får leta vidare efter ett passande sparkonto som känns bra och har en acceptabel räntenivå.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hej - men vad var det mer specifikt som fick dig att välja bort BlueStep? Jag har också varit inne på allabolag.se, men kan inte tyda informationen där på samma negativa sätt. Jättetacksam för förtydligande, för jag funderar också på att öppna konto där eller också ett Högräntekonto i Bank2. Har inte varit så aktiv innan, men såg just att Swedbank-*!'!* (valfri svordom) har sänkt räntan till 2,60 % på sitt bundna måste-ha-50.000-på-kontot-kontot, vilket gjorde mig störtsur då jag har mina sparpengar där.

Så alltså: varför blev du så negativ mot BlueStep?

Tacksam för kommentar!

Mvh Bodil

Auri sacra fames sa...

Hej Bodil!
Jag kommer skriva ihop hur jag tänker med detta val under dagen. Lite andra dagliga sysslor att fixa först bara=)

Auri sacra fames sa...

Hej igen Bodil!
Till en början vill jag bara klargöra att trots att jag är ekonomiingenjör i grunden inte har den erfarenhet som krävs inom finans för att ge totalsäkra råd för hur människor ska göra. Jag kommer ändå att på ett mer utförligt sätt beskriva hur jag tänker så att du kan ha det som en del av underlaget i ditt beslut av sparkonto. Mitt tankesätt som jag redovisar är öppet för debatt bland läsare och jag tar tacksamt emot kommentarer om någon tycker att jag tänker fel.

Varför jag valde att inte använda sparkontoplus?
Som jag skrivit tidigare så såg jag att sparkontoplus tillhörde Bluestep finans så jag gick in på allabolag.se för att få information om detta bolag. Bluestep finans gav inte så mycket information men de har även ett moderbolag som heter Bluestep bostadslån. Tittar jag på 2007 års siffror som var ett högkonjunkturår så ser jag att de har en hög omsättning och ändå gör de ett negativt resultat. Frågan här är ju om du tror att de gjorde och kommer att göra ett bättre resultat närmaste åren efter. Tror du att de kommer göra ett positivt resultat under år 2009 så är dina pengar säkrare vilket ökar chansen att de ska få göra affärer med dig.

Insättningsgaranti vid en konkurs
Tänk Bluestep redovisar ett ännu sämre resultat för år 2008 och inte lyckas vända år 2009. Då kan de gå i konkurs! Ingen fara tänker många då de har statlig insättningsgaranti. Vad jag har förstått av den statliga insättningsgarantin så ger den tillbaka upp till 500 000 kr på insatt kapital. Nu är många fler berättigade till att hamna under insättningsgarantin vilket gör att det finns nästan överallt. Du ska få tillbaka pengarna inom tre månader OM konkursen inte är svår att utreda. Då finns det inget svar på hur lång tid det tar. Detta kan mycket väl ta ett år eller längre om något annat bolag som har insättningsgaranti går i konkurs samtidigt eller precis innan.

Jag kan tyvärr inte med fakta svara på vad som händer med räntan som du ska få om Bluestep skulle gå i konkurs om 11 månader men jag tror inte att ej utbetald ränta omfattas av insättningsgarantin. Att få ränta under tiden som du väntar på pengarna känns ännu mer avlägset.

Bluesteps ränta
När jag skrev detta inlägg så var räntan på 6%. Det spekulerades mycket i att de inte kunde hålla en sådan hög ränta och nu är den sänkt till 5.55%. (5.25% om du blir tvungen att göra ett uttag inom ett år) Frågan är om den stannar här eller om det är ett marknadsföringsknep för att få fler kunder innan de sänker till samma nivå som liknande konton. (4,25 %)

Bluestep bostdaslån
En del av bolaget affärsidé är att låna ut pengar utan säkerhet och även om den som lånar har betalningsanmärkningar. Denna idé liknar ju det som vi hittar på LoanLand där privatpersoner lånar ut till privatpersoner. Nu har det börjat dyka upp artiklar där människor som lånat ut pengar har svårt att få tillbaka dem och ångrar att de lånade ut från början. (Här har du iofs möjlighet att få ännu högre ränta om du tror på idén även om jag avråder från detta). Skulle Bluestep också få problem att få in sina pengar så kostar det mer än de kanske räknat med från början eftersom det tar tid att ordna detta. Undrar hur många med tidigare betalningsanmärkningar som tappat sin betalningskraft i dessa tider?

Vad är det som inte håller i ekvationen?
Tittar jag på det dåliga resultatet år 2007 så har jag svårt att tro att de kommer hålla i längden. Att ge en sådan hög ränta samtidigt som de inte tjänar pengar får tankarna att fara iväg till Bernard Madoffs svindleri som funkade så länge det kom in nya pengar från investerare. Men visst, kanske tjänar de så mycket på SMS-lånen att detta går ihop sig. Trots att jag inte är så imponerad över hur många svenskar tänker när de gäller de här mikrolånen så har jag svårt att tro att de har en vinnande affärsidé inom sitt bolag.

Tittar jag på mina egna arbetslivserfarenheter så har jag stött på branschkollegor som dumpat priser utan att ha säkra inkomster. De finns inte kvar idag!

Högräntekontot i Bank2 har jag tyvärr inte tittat på men det här vad mina tankar om sparkontoplus och jag hoppas att de ger dig ett lite bättre underlag för ditt val av sparkonto.

Anonym sa...

Hej igen och stort tack för din utförliga kommentar! Jag har också funderat över deras övriga låneverksamhet nu när tiderna blir ännu tuffare och folk får ännu svårare att betala. Därför har jag bett dem om deras årsbokslut för 2008 (se nedan). Tanken att "if it sounds too good to be true, it probably is" svävar över mig...men samtidigt vill jag så jäkla gärna idka lite konsumentmakt och dra bort mina surt förvärvade sparpengar från de snåla storbankerna. Intressant tanke om marknadsföringsgrej gällande räntan, hm.Jag såg att du öppnat på Marginalen, ska kolla in det.

En parantes, men en grej som också lockar med Bluestep, eftersom jag under 2009 och 2010 är bosatt utomlands, är att man kan öppna kontot med Bank-ID och inte måste hålla på och fippla med rekommenderade brev och koder skickade i fysiska brev. Men det är mer mitt lata jag som pratar :)

Intressant fråga om insättningsgarantin även gäller räntan, skrev ett email till Riksgälden och frågade. Jag skrev också följande email till Bluestep:


"Hej - jag är sugen på att öppna ett Sparkonto Plus hos er och sätta in mina sparpengar, eftersom jag är så sur på Swedbanks urdåliga ränta på deras bundna sparkonto (ja, alla konton). Jag har förstått att ni är omfattade av den statliga insättningsgarantin och den trygghet det innbär för mig som sparare, men jag har några tilläggsfrågor som jag inte hittar svar på på er hemsida:

1) Stämmer det att ni i ett pressat läge kan ställa in utbetalningar innan ni går i konkurs och att jag i så fall alltså inte kan komma åt vare sig mina pengar eller åberopa den statliga insättningsgarantin?

2) Stämmer det att ni likaledes kan ställa in ränteutbetalningen utan att ha gått i konkurs och att jag således går miste om min ränta?

3) Kan jag närsomhelst ta ut ALLA mina pengar (jag har förstått att jag missar bonusräntan då) och DÄREFTER säga upp kontot och en månad senare få min ackumulerade ränta utbetalad? Eller måste jag först säga upp kontot en månad i förväg för att kunna ta ut ALLA pengarna?

4) Finns ert årsbokslut eller något delårsbokslut för 2008 tillgängligt? Om inte, varför inte då?

5) Vad har ni för ränteprognos för 2009 (jag vet, spekulation, men ändå :) )

Ni har en mkt attraktiv ränta och jag vill gärna spara hos er. Det är dock svårt att skaffa sig fullständig information om "bankuppstickarna" så jag skulle verkligen uppskatta raka och ärliga svar på ovanstående frågor och inte hänvisningar till er hemsida!"



Ska bli intressant att se vad jag får för svar. Framförallt vill jag se deras (del)årsbokslut, såg att man kan köpa det för 29:- på alltombolag eller vad det hette, men det föll på att jag inte kan skicka sms till Sverige från det gudsförgätna land jag befinner mig i :). Jag har också moraliska betänkligheter över deras lånverksamhet. Det kanske helt enkelt är så att snålheten bedrar visheten, att jag borde "nöja mig" med lite lägre ränta men i säkrare bolag/bank.

I övrigt vill jag säga att jag verkligen gillar din blogg och har läst lite här och där. En sak som du påminde mig om är att rodda upp i hela pensionsdjungeln, jag tror inte jag har rört något sedan jag gjorde det där valet för hundra år sedan. Hoppas bara att mitt Bank-ID funkar för att logga in mig på alla sidor.

Trevlig helg hemma i Sverige!

Mvh Bodil

Auri sacra fames sa...

Hej igen Bodil!
Skicka gärna vidare svaren på dina e-post till mig då det vore högst intressant att se vad de svarar.

En som är mer kunnig i ekonomi än mig sa en gång till mig att det är ofta de som jagar den sista procenten som förlorar allt.

Kul att höra att du gillar min blogg och jag hoppas du har haft en trevlig helg. =)

Anonym sa...

Jag skickar vidare till dig om jag får svar. På ett annat forum var det dock ngn som klokt sa att jag egentligen borde fråga Finansinspektionen och Riksgälden istället för Bluestep, som kanske ändå förvränger.

Nu kanske det inte kommer att spela så stor roll, jag har kollat in Marginalen ganska ordentligt och gillar vad jag ser, som de säger. Håller på och grejjar och ser om jag kan öppna konto endast med Bank-ID.

Måste säga att din kommentar om denhöga räntan som marknadsföringstrick och nu senast om den som jagar de sista procenten... (tanke jag själv varit inne på :) ) har bitit sig fast. Jag sover hellre gott om natten.

Tack igen, hoppas du hade en trevlig helg också

Anonym sa...

Hej, fick det här svaret från Riksgälden ang insättningsgarantin och räntan:

Hej!

Insättningagarantin omfattar både kapital och ränta och ersättningen är totalt 500 000 kr. Vid utbetalning av ersättning drar Riksgälden av lagstadgad skatt.


Fick det här svaret från Bluestep, men känner att jag har lagt ned dem i alla fall:

1) Stämmer det att ni i ett pressat läge kan ställa in utbetalningar innan ni går i konkurs och att jag i så fall alltså inte kan komma åt vare sig mina pengar eller åberopa den statliga insättningsgarantin?
Svar: Den statliga insättningsgarantin innebär att spararnas pengar ALLTID är garanterade upp till 500 000kr om en bank eller ett kreditmarknadsbolag skulle gå i konkurs. Om du med ”ställa in utbetalningar” menar att vi kan hindra kunderna från att ta ut sina pengar är inte det möjligt. Då skulle vi bryta mot reglerna som gäller när man får tillstånd av Finansinspektionen.
2) Stämmer det att ni likaledes kan ställa in ränteutbetalningen utan att ha gått i konkurs och att jag således går miste om min ränta?
Svar: Nej, svar under punkt 1.
3) Kan jag närsomhelst ta ut ALLA mina pengar (jag har förstått att jag missar bonusräntan då) och DÄREFTER säga upp kontot och en månad senare få min ackumulerade ränta utbetalad? Eller måste jag först säga upp kontot en månad i förväg för att kunna ta ut ALLA pengarna?
Svar: Du kan när som helst ta ut delar av, eller hela, ditt sparade belopp utan någon uppsägning. Tar du ut ditt hela belopp och samtidigt avslutar (du bestämmer själv om du vill avsluta kontot eller inte) kontot kapitaliseras den upplupna räntan och adderas till ditt saldo, exkl. skatten på 30%.
4) Finns ert årsbokslut eller något delårsbokslut för 2008 tillgängligt? Om inte, varför inte då?
Svar: Vi startade vår verksamhet i oktober 2008 och årsbokslutet är inte klart ännu.
5) Vad har ni för ränteprognos för 2009 (jag vet, spekulation, men ändå :) )
Svar: Generellt kan man säga att de flesta bedömare tror på ytterligare sjunkande räntor.


Den sista punkten är ju den trista förstås, men det var och är väl kanske inget annat att vänta.

Anonym sa...

Jag väntar spänt på ditt svar för jag är i samma sits att placera om mina sparpengar som ligger hos Swedbank nu till den usla räntan 1,75% ! Sätt helst dina svar på mailet på detta forum så får jag också ta del av dessa.
Tack på förhand
Danne

Anonym sa...

Hej anonym - ja, svaren från Bluestep (och Riksgälden) är det du kan läsa ovan. Säger inte så mycket. Yitta på Marginalen och deras sparkonto på 4,25 %.

Lycka till, själv har jag tillfälligtvis satt in pengarna på ett transaktionskonto jag har i SalusAnsvar (Bank 2) till 3,25, i alla fall bättre än urusla Swedbank.

Lycka till, Bodil

Auri sacra fames sa...

Sparkontoplus nere i 4,55% ränta.

Anonym sa...

Ja där ser man. Det gick inte att öppna med bank-id på marginalen, så jag öppnade ett Kapitalkonto på SalusAnsvar med 3,80, fria uttag, inga avgifter. Inte så illa det heller i dessa tider. Får kolla vad marginalen ligger på när jag kommer hem i sommar, om det är värt att öppna där.

Anonym sa...

Tack Bodil för informationen.
Jag siktar nog på att sätta in på Bank2 det mesta till 4,75% ränta (högräntekontot). Utöver det tänkte jag prova premieobligationer. Om ett år får man väl se...

Danne

Anonym sa...

När det gäller ersättning för ränteinkomster så är statlig insättningsgarantin är väldigt tydlig på denna punkt

"Om ditt konto omfattas av garantin har du rätt till ersättning motsvarande insättningens belopp plus ränta fram till konkursbeslutet"
/Finansgeniet

Anonym sa...

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c05%5c04%5c335806&SectionId=Dinapengar&menusection=Dinapengar;DinapengarNyheter

Auri sacra fames sa...

Detta inlägg är ganska gammalt nu men detta är lite nyare info i ämnet:

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/artikel_1314793.e24

Auri sacra fames sa...

Obs!
Läs även detta inlägg:
http://milstolpe.blogspot.com/2009/07/forts-sparkonto-med-hog-ranta.html

Marko sa...

De finns fortfarnade kvar. Sökte själv runt när jag törttnat på låga räntor - har konto hos både Svea direkt och Marginalen, men de har sänkt så mycket. Öppnade nu konto hos Hoist spar och tittar på Bluestpe som backup - båda har attraktiva räntor.

Tror jag tar risken, insättningsgrantin känns ändå rätt trygg. Man får väl helt enkelt vänta ett par månader innan man får tillbaka stålarna om det går åt pipan!