måndag 11 januari 2010

Nibe i min spåkula



I helgen räknade jag lite på företaget Nibe. Nibe kallas av många ett typiskt Buffettköp men det är få ekonomibloggare som äger en andel i detta företag. Vid en första anblick tyckte jag att den verkade lite dyr i dagsläget vilket jag inte gillar då jag vill köpa billigt.

Jag tycker att det är mentalt jobbigt att räkna på aktier. Det är så många faktorer som spelar in och det går inte direkt att göra en excelmall som fungerar klockrent på samtliga företag. Det bästa för min del är att läsa, räkna samtidigt som jag skriver ett enskilt dokument för varje enskild aktie i excel. Trots att jag sparar mina anteckningar så har jag ibland svårt att se vad det var jag fastnade för när jag räknade och bestämde mig för att köpa eller avstå. Det är väl för att det blandas med allt annat som jag läser om företaget.

Det är väl därför jag inte kommer att skriva om vägen till min prognos utan bara slutresultatet. Tillskillnad från vad alla andra ska göra så litar jag själv på mina uträkningar även om de bara presenterar en prognos (och alla vet väl hur klockrena t.ex. väderprognoser brukar vara?).

Fredagens stängningskurs var 75 kr/aktie och räknar jag på det som köpkurs så säger min prognos bland annat att:
Yield on Cost 5 år: 10,5%
Yield on Cost 10 år: 27,92%
Snittkurs år 2016: 314 kr (>400%)

Hyfsade siffror även om vissa andra delar av mina uträkningar säger att aktien är för dyr i dagsläget. Jag kommer nog att göra ett litet köp på denna nivå och fortsätta fylla på om kursen skulle gå ner. Skulle den gå ner till 63 kronor eller lägre så kan jag till och med tänka mig att bryta min 5% regel med ett par procent. Framtiden får visa om jag hade rätt i mina antaganden.

Inga kommentarer: