torsdag 18 mars 2010

Vårstädning för bättre nattsömn

Idag har det blivit både köp och sälj i min aktiedirektdepå. Första försäljningen sedan 3 april 2009. Då sålde jag aktier i Nobia för 20,30 kr styck och i skrivande stund står de över 40 kr.

Att sälja är egentligen inte en del av min taktik men jag har haft innehav som jag inte känt mig så trygg med och har länge planerat en vårstädning. Skälet till att jag städar i portföljen nu är att jag håller på att avveckla mina fonder som ligger på förlust och då kan jag passa på att redigera om någon vinst.

Dagens försäljning:
Anoto Group 500 st (5,45 kr/st, GAV 3,90, +39,67%)
Black Earth Farming, hela innehavet, 65 st (26 kr/st, GAV 20,02, +29,90%)

Jag trivdes inte alls med att Anoto var mitt största innehav både när det gäller anskaffningsvärde och marknadsvärde. Nu känns det mycket bättre när företaget endast tar en hälften så stor procent av min depå.

Black Earth Farming har jag varit väldigt skeptisk mot en längre tid men samtidigt så har jag hela tiden känt att jag gör ett misstag om jag släpper den helt. Det var fram tills jag gick igenom några investmentbolag och det kom fram ett alternativ som gör att jag egentligen inte släpper 100% av mitt ägande.

De mesta av pengarna från försäljningarna återinvesterades direkt och dagens köp (hittills iaf) blev:
SCA 10 st, 99,60 kr/st
Kinnevik (med innehav i Black Earth Farming) 20 st, 129,5 kr/st

Bra eller dåligt, det får framtiden avgöra. Jag vet ändå att dagens procentuella fördelning ger en bättre nattsömn under tiden jag väntar på det framtida resultatet.

Inga kommentarer: