måndag 16 augusti 2010

Sommarjacka

Det var nog 10 år sedan jag köpte min gamla sommarjacka. Många gånger är det för varmt att ha jacka på sig på sommaren och kanske är det därför den ändå klarat sig bra, hemma på galgen slits den inte så mycket.

På senare år började den ändå kännas ganska ofräsch och att tvätta den hjälpte inte mycket. För ett par veckor sedan hittade jag äntligen en fullgod ersättare. Den nya jackan var ganska dyr trots att priset var sänkt med 50%. Jag fick betala 1400 kr och det är ungefär samma summa som jag gav för den förra jackan.

Precis när jag var på väg att kasta min gamla jacka så kom jag på att jag hade två kavajer att lämna in på kemtvätt. Jag hängde med min gamla jacka och fick en glad överraskning. För 120 kr så såg den plötsligt helt ok ut igen. De hade lyckats få väck mycket av den ingrodda smutsen som maskinen här hemma inte klarat av och nu kan jag tänka mig att använda den igen.

Efter tvätten känns det som att jag har fått två nya jackor för 1520 kr istället för en för 1400 kr. Klarar jag mig lika länge med den nya jackan som den gamla så skulle nästa köp bli när jag är 40 år gammal. Då skulle inte inköpspriset verka särskilt dyrt längre.

Inga kommentarer: