tisdag 23 februari 2010

Den goda buffertcirkeln

Idag var jag och handlade efter jobbet. Beväpnad med två korgar gick jag runt och samlade på mig mat och annat som går att hitta i butiken för över 1000 kr. Eftersom det var vårt veckohandlande så är summan ganska stor (särskilt i jämförelse med många andra ekonomibloggares matkostnader).

Det bästa är att vi tar pengarna till mat från samma konto som vi har den största delen av vår gemensamma buffert. Kontot är väldigt bra fördelat med tanke på insättningar och uttag och har en förmåga att växa lite varje månad. Bufferten är inte särskilt stor men skulle jag spräcka vår budgeterade matkostnad en månad så vet jag att det finns pengar att ta av. Detta gör att jag inte behöver räkna kronor utan kan koncentrera mig på fynd.

Springer jag på ett fyndpris på en produkt som inte är datumkänslig så kan jag handla extra av den varan och lägga på lager. Blir matkostnaden dyrare just den månaden så tar vi igen det nästkommande månader då vi förbrukar våra fyndvaror. Ett par kronor extra i utgifter blir desto fler kronor i sparande och bufferten fortsätter att öka i storlek.

Inga kommentarer: