måndag 22 februari 2010

Rasrisk

rasrisk
Idag läste jag på lite om att skotta snö från sitt tak. Tydligen så klarar ett normalt villatak ca 50 cm snö eller 40 cm med snö som håller på att smälta. Det var någonstans där emellan som jag uppskattade att snön på vårt tak låg och jag fick ganska bråttom. Vi bor i en ombyggd stuga och jag tror inte att taket klarar kraven för ett normalt villatak.

Jag tog ledigt från jobbet, åkte hem och började skotta. Det tog ca 3 timmar innan jag var klar men nu syns den svarta takfärgen igen. Till helgen ska det, enligt väderleksrapporten, bli plusgrader och regn. Det hade nog inte krävts så mycket tyngd till innan vårt tak rasat så lite vatten på snön hade nog räckt.

Det var riktigt skönt att byta kontorsstolen mot lite fysiskt arbete utomhus och nu behöver jag inte oroa mig för att få en rejäl extra raskostnad till helgen. Under min hemresa från jobbet så tittade jag på flera tak som hade samma mängd snö som jag hade hemma. Vi får hoppas att de har en starkare konstruktion än vad vi har då jag tror att risken för ett takras är ganska stort annars.

Inga kommentarer: