fredag 4 september 2009

EU-moped

Jag kommer att hålla ögonen öppna efter en begagnad EU-moped under hösten och om jag hittar rätt så kommer jag eventuellt att köpa en. Sen ställer jag den i ett garage där den får vänta tills det blir vår.

Jag har ungefär 7 km till jobbet vilket ger 1,4 mil per dag 5 ggr per vecka.
Buss: 15 kr/resa, 30 kr/dag, 150 kr vecka
EU-moped: 0,2*12,20*1,4*5=17,08 kr per vecka

Jämför jag bussen med EU-mopeden så är det en skillnad på 4253 kr om jag använder mopeden under 32 veckor på ett år. Vinsten minskar när jag räknar med försäkringen som antagligen ligger på ca 2000 kr för ett helår.

4253-1231 (32 veckor)=3022 kr

Skulle jag hitta en moppe för 4000 kr inklusive lås och hjälm så skulle jag tjäna igen pengarna för köpet inom två år om det inte blir för stora reparationskostnader. Sen gäller det att den inte blir stulen då jag endast räknat på trafikförsäkring.

Bilen blir svårare att räkna emot. Om vi hade haft en finare bil så skulle jag räkna hem det lätt med tanke på värdeminskning per mil men det går inte med bilen min sambo har nu. Den kommer garanterat rasa inom ett år jag tror inte det blir lätt att hitta en köpare om vi vill sälja.

Den drar inte mer än 0,5 liter i snitt per mil så bensinen tjänar vi inte så mycket på heller. Förhoppningsvis skjuter vi ändå på bilens sista dag för varje mil vi åker på moppen istället och nu har jag bara räknat på att åka till jobbet. Det går även utmärkt att t.ex. handla på en EU-moped då två matkassar inte är ett problem att få med sig.

2 kommentarer:

Håkan sa...

Har du övervägt att cykla? Jag skrev om det för ett tag sedan och det blogginlägget kanske kan inspirera.
Sedan jag skrev det blogginlägget har faktiskt sålt min bil oh börjat cykla till kontoret.
http://www.spara-placera.se/spara-pengar-och-miljo-cykla-till-jobbet

Auri sacra fames sa...

Jag har ingen egen bil men min sambo har en som vi kallar för flugan (liten, svart, bensinsnål)

Jag har både cyklat och gått fram och tillbaka till jobbet. Tyvärr känner jag mig ganska ofräsch efter att ha cyklat när det är för varmt och det känns som jag hade behövt en dusch när jag är framme.

En moppe hade även fungerat på lite längre sträckor.

Cykel är också något jag kommer att investera i (köpa två bättre en den som vi delar på i dagsläget) framtiden.

En bil kommer vi att behöva dels för att vi har hund och dels för att jag renoverar mkt vilket kräver att jag kommer till bygghandlaren och får med material hem.(Räcker att jag lånar bil och förare när jag behöver dragkrok) Jag sparar även tid vilket är en dyrgrip i mitt liv.

Jag kommer naturligtvis att läsa ditt inlägg och se om det ändrar mina tankegångar. =)