onsdag 27 maj 2009

Åter till bufferten

Vi har en bilbuffert, en gemensam buffert och sen har vi konton som vi tar av innan vi riskerar vårt långsiktiga sparande. Frågan är hur många målvakter vi behöver. Känns nästan lite överdrivet i dagsläget.

Nu försvinner mitt kriskonto eller rättare sagt så byter det namn och funktion iaf, mer om detta i nästa inlägg. Det jag ska fokusera på nu är hur mycket vi behöver i vår gemensamma buffert.

Även om det inte är ett värstafallsscenario så känns det högst otroligt att följande saker går sönder samma månad: Kyl/frys, mikrovågsugn, ugn/häll, fläkt, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, dator = ca 50 000 kr

Delmål 2 blir att spara ihop 50 000 kr i en gemensam buffert (min sambo är med på detta). Många har nog en större buffert men de jobbar nog inte lika noggrant med utgifterna som jag gör vilket innebär att jag inte får lika många överraskningar. När vi nått upp till denna summa går det även att sätta upp ett nytt delmål om vi vill.

Det blir en jobbig start på detta mål då jag lovat min sambo 2 hyresfria månader (juni, juli) men jag rapporterar startläge i början av augusti.

3 kommentarer:

minna sa...

taket kan behöva repareras och huset kan bli fuktskadat! Och glöm inte värmepumpen=) Då har man nog en tuff månad+listan du nämnde!*skrattar*

Auri sacra fames sa...

*hehe* Värmepumpen var egentligen med på de 50 000 kr. Jag hade med den när jag räknade i huvudet men jag skrev visst inte ner den (luft/luft-pump)

Taket är ingen fara, blir det hål så reparerar jag det själv (har nästan allt material som krävs hemma just nu)

Men det är klart, allt kan ju hända men jag känner inte jag kan fokusera på att fylla på med mer just nu. Räntan på vårt gemensamma buffertkonto ligger på 0,015% och jag vill gärna hålla bufferten på miniminivå så länge ränteläget är som det är.

minna sa...

ja usch, sparräntorna är inte kul just nu!