onsdag 27 maj 2009

Osynlig amortering

Vi har börjat amortera 8700 kr/kvartal med start nu i maj. Detta blir 2900 kr/månad och av det kan jag tillgodogöra mig 1450 kr som min del vilket motsvarar ca 6,3% av min lön.

Vidare så betalar jag 1630 kr/kvartal till CSN men allt det är inte en amortering vilket jag inte tänkt på innan. Ca 2680 kr av den årliga inbetalningen är ränta (2,1%) vilket ger en amortering på 320 kr månad. Detta motsvarar endast ca 1,4 %.


Egentligen vill jag amortera mer och det är nu mitt tidigare kriskonto kommer in i bilden. Mitt kriskonto ligger på ett konto på Marginalen med räntan 2,5% och räntan på studieskulden är 2,1%. Nu döper jag kontot till Motviktskontot och genom att betala in där så gör jag en osynlig amortering på min skuld hos CSN (högre ränta än bostadslånet i dagsläget).

Jag tänkte amortera 10% av lönen per månad vilket gör att jag sätter in minst 2,3% av lönen vilket motsvarar ca 530 kr. Inte klockrent då det borde vara 20% men jag börjar här. Det vore fint om jag kunde få ihop lika mycket pengar här som jag har i studieskuld. Då skulle jag tjäna pengar på att inte betala av min studieskuld snabbare. (Samtidigt fungerar kontot som en värstafallsbuffert men jag har, som jag skrev tidigare, flera målvakter)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske har missat nåt i ditt resonemang, men har du tänkt på att räntan på csn-lånet inte är avdragsgill, medan du får skatta på sparpengarna?

Auri sacra fames sa...

Hej!
Du har rätt, det har jag inte tänkt på och då stämmer inte siffrorna, som motvikt mot CSN förlorar jag pengar.

Men egentligen tror jag inte att det kommer vara studielånet som innehar den högsta räntan gentemot bolånet på medellång sikt och det var väl därför jag inte räknade med det.

Tack för din uppmärksamhet! En av mina grundtankar när jag började skriva var att andra kan uppmärksamma om jag tänker fel=)