onsdag 8 januari 2014

2 nya exceldiagram

Nu är äntligen de nya Exceldokumenten klara så att jag kan följa upp min ekonomi under detta år. De blir bättre för varje år dvs. lättare att jobba med tillsammans med fler funktioner. Detta året tillkom det två nya diagram. Det första har funnits med tidigare som siffror men nu tillkom ett diagram för att jag ska få en bättre översikt.

Det första diagrammet ska hålla reda på min sparandeprocent. I år kommer jag sköta detta exakt rätt med inkomster gentemot vad som är långsiktigt sparande enligt mig. En ny post är när jag gör en överföring från pengar som lagts undan till annat till långsiktigt sparande. De pengarna har jag inte haft koll på tidigare. Inkomsten är mer exakt då den baseras på Inkomst 1,2 & 4 (se längre ner)

Det andra diagrammet kommer att hålla reda på alla pengar som kommer in gentemot alla utgifter. Under utgifter så räknas allt utom insättningar på aktiekonton som ska ge mig mer passiva inkomster. Här är jag egentligen mest intresserad över att se hur mycket pengar som går åt till mitt levande men jag la även in inkomster då det kan vara intressant att jämföra. Det är endast min inkomster och utgifter dvs att gemensamma kostnader har delats på två.

För tillfället så visar inte diagrammen särskilt mycket då jag bara satt in lite siffror för att se att de fungerar. Här syns också att jag räknar alla inkommande pengar.

Inkomst 1= Min lön från mitt heltidsjobb dvs min huvudsakliga inkomstkälla
Inkomst 2= Extra jobb och inkomster från Adsense
Inkomst 3= Skatteåterbäring, milpengar, betalda utlägg
Inkomst 4= Utdelningar, ränta

Det känns som att jag kommer att få en mycket bättre överblick på min ekonomi nu när jag räknar samtliga pengar in och samtliga pengar ut. Bli inte förvånade om de här diagrammen dyker upp på  bloggen under året. Under året som går kommer jag nog även att göra ett likadant diagram för vår totala inkomst gentemot våra totala utgifter men då det innebär att min sambos ekonomi kommer med så kommer inte det diagrammet att publiceras här på bloggen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Såg riktigt bra ut, nåt du skulle kunna dela med dig av?

Mvh

Auri sacra fames sa...

Hej och tack!
Nu är de här diagrammen bara en liten del av en större helhet där jag håller reda på hela vår familjeekonomi.

Jag delar gärna med mig, har gjort ett excelinlägg 2012 men jag glömde bort att fortsätta den serien =)

http://milstolpe.blogspot.se/2012/02/aktiekop-excel.html

Kan du berätta exakt vad du är ute efter? Är det något specifikt så kanske det kan dyka upp en gratismall för nedladdning på sidan eller instruktioner hur du gör själv =)