måndag 21 juni 2010

Förmånligt att vara aktieägare

Måndagen den 9 mars 2009 så valde jag att köpa 90 aktier i företaget New Wave Group. Denna aktie har inte en särskilt hög direktavkastning men då jag köpte mina aktier för 6,7 kronor styck så fick jag t.ex. tillbaka 3,7% av min investering i årets utdelning. Själva aktiekursen har ändrat sig med över 400% till min fördel och jag har varit nöjd med min investering hittills.

Idag fick jag reda på att jag genom att vara aktieägare är berättigad till ett aktieägarkort som ger mig 15% rabatt på koncernens varumärken i deras egna butiker, restauranger och hotell. Naturligtvis beställde jag ett direkt och jag räknar med att få hem det i mitten av juli.

90 aktier * 6,7 kr/st + 9 kr courtage = 612 kr
612 kr är 15% av 4080 kr

Min plan är att äga mina aktier väldigt länge och skulle jag spendera över 4080 kronor på något av de ställen där jag får rabatt under dessa år så krävs det en hel del innan jag förlorat på mitt aktieägande i New Wave Group.

4 kommentarer:

J sa...

Om du gillar skidåkning kan du köpa skistar och få rabatt på liftkort också. ;)

Auri sacra fames sa...

Hej J!
Jag har läst detta men köper jag skistar så är det i första hand för att jag tror på aktien. (krävs väl ett visst antal för att få ta del av rabatten, förmånen jag skriver om verkar inte begränsas efter mängden aktier)

En knäskada har även gjort mig oförmögen att ge mig på skidåkning (dock inte ngn talang som försvann ur skidbacken=).

J sa...

Självklart ska man inte bara köpa pga rabatten, och speciellt inte när man ändå bara kommer sitta på after skin och hinka öl. =)

Auri sacra fames sa...

Så sant så! =)