fredag 20 mars 2009

Amorteringsplan

Jag smet ganska tidigt från tillställning igår. Kände att jag var tvungen att åka hem och fundera lite på mitt stundande möte med banken. Det jag la min tid på var att titta på amorteringsmängden. Vårt lån är för närvarande på 625 000 kr och vi amorterar 1500 kr/månad. Först räknade ut hur lång tid det skulle ta för oss att bli skuldfria i denna takt och tog med de amorteringsbelopp som jag funderat på att ändra till.

1500 kr/månad i 416,7 månader dvs. 34,2 år.
2000 kr/månad i 312,5 månader dvs. 26 år
2300 kr/månad i 271,7 månader dvs. 22,6 år
2500 kr/månad i 250 månader dvs. 20,8 år
2800 kr/månad i 223,2 månader dvs. 18,6 år
3000 kr/månad i 208,3 månader dvs 17,4 år

I dagsläget finns det utrymme för den senare delen av tabellen och tanken på att bli skuldfri innan 50 års ålder lockar mig. Detta gör att vi antagligen kommer öka amorteringarna till ca 2500-3000 kr/månad.

6 kommentarer:

minna sa...

Är det ett bolån!? Vad skönt det måste kännas att ha så lite lån!!
Jag skulle direkt amortera 3000 i månaden om du har råd....det är nog den bästa investeringen du kan göra... börja där när räntorna är så låga och efter ett tag kan du ju alltid amortera mindre!! Jag får inte amortera mer än tio % för banken! That sucks!

minna sa...

Jag hoppas att du inte misstycker att jag länkade hit!

Auri sacra fames sa...

Du får gärna länka till min blogg!=)

Det är ett bolån och skälet till att det är så lågt är att det är litet och att det bara var ett gammalt skal när vi köpte det (utan t.ex. badrum och kök)

Sen har vi renoverat det i över två år utan att ta extra lån, inte klart än på ett tag men det går att bo i nu. Finns risk att det kommer före och efter bilder på bloggen inom de närmaste veckorna=)

minna sa...

jag älskar före och efter bilder=)
Skulle vara kul att se vad ni har gjort. Vi köpte vårt parhus också i extremt dåligt skick. Sen har vi renoverat det kontinuerligt.

Anonym sa...

hittade hit via köpstopp och ekonomi. Jag har också struntat i min ekonomi förut men nu har jag tagit krafttag. Kul att läsa din blogg.
mvh/carl

Auri sacra fames sa...

Minna:
Publicerade lite förebilder nu iaf=)

Carl:
Kul att du gillar bloggen=)