fredag 11 september 2009

Mot nya nivåer

Igår hade jag hunden med mig på jobbet så jag valde att gå hem istället för att ta bussen. I ett dike utmed grusvägen jag gick på så såg jag en pantburk. Jag tog mig ner med nya spelnivåer i sikte och precis när jag plockade upp den så kom en bil och såg mig.

Kanske dags att tänka till och se sig om innan jag får ett burksamlarrykte. Jag har ju ett jobb som gjort att jag är ett ganska känt ansikte i trakten.

Dikesresan gav iaf jackpott då jag hittade ett slanglås i närheten av pantburken. Det konstiga var att nyckeln satt i låset och att det var fullt fungerande. Nu har jag en sak som jag kan sälja för ett par kronor. Jag får kolla upp nypriset på ett ABUS slanglås och försöka hitta en köpare efter det.

4 kommentarer:

john sa...

Hej!
Jag undrar bara lite vad du har för mål med ditt sparande. Investerar du pengarna i Aktier, kanske utdelningsaktier? Pensionssparande?

Mvh //John på Ekonomisk trygghet

Auri sacra fames sa...

Hej John!
Jag har inga direkta långsiktiga mål (än) med mitt sparande. Kör sen ett par månader tillbaka den gamla hederliga 10% av mina inkomster in i aktiedepån. Aktieinnehavet är viktat mot utdelningsaktier men jag har även innehav som jag tror kommer dela ut i framtiden (samt ngt enstaka innehav som kommer rensas bort inom närmaste året). Jag lägger även upp strategier men det känns som att de fortfarande är föränderliga och anpassas efter nya idéer och ny kunskap.

Siktar även på att vara helt skuldfri innan jag fyller 50 men det förutsätter att jag inte ger mig in i ngt projekt på vägen (fastighetsspekulation, företagsstart m.m) och det vore väl lite tråkigt?

Egentligen handlar allt om att ha möjligheten att ta pension innan fyllda 65 utifall jag känner för det. Sen har jag inte satt upp ngn direkt ålder som mål.

Tradionellt pensionssparande har jag lagt av med då jag känner att jag blir bättre och bättre på att sköta den ekonomiska biten själv.

Spelet är inte en del av den stora planen men en krydda vid sidan om den vanliga ekonomin och lyckas jag med det så har jag kommit långt bara genom det.

Lyckas jag med mina aktier så blir jag nöjd.

Lyckas jag med att bli skuldfri så blir jag nöjd..

Lyckas jag med spelet så blir jag nöjd.

Jag kommer nog att leta efter fler saker som gör mig nöjd och det räcker med att lyckas med en av sakerna för att jag ska bli nöjd och istället för att lyckas med alla så tycker jag att det är viktigare att jag har riktigt roligt på vägen=)

När jag sätter mål så kommer jag att skriva om det. (Ett mål ska inte vara ouppnåeligt eller för lätt att nå därav är det svårt att sätta upp personliga mål enligt mig, ett felaktigt mål hjälper ställer bara till det)

Hoppas du fick lite svar genom mitt babbel=) Allt kommer att klarna allt eftersom=)

john sa...

Hej igen!

Jo visst fick jag svar genom ditt "babbel" =) Jag tycker du har bra och långsiktiga mål. Att kunna pensionera sig innan 65 låter mycket vettigt, det är även ett mål jag har. Jag ser alltför många "gamla" människor på jobbet som går omkring och är griniga, sådan vill jag inte bli.

Lycka till i fortsättningen! bra blogg du har för övrigt!

//John på Ekonomisk trygghet

Auri sacra fames sa...

Tack! Tack!