tisdag 12 mars 2013

5897 kr på Gekås

Igår hade jag och min sambo tagit ledigt och vi begav oss till Gekås Ullared (och ja, vi såg både Morgan och Ola-Conny). När vi matat igenom alla saker genom kassan så kom det ett betalningskrav på 5897 kronor. Mycket handel på en dag men kanske inte så farligt som det känns vid första anblicken.

När jag dyker ner i kvittot för att komma fram till vad vi egentligen handlade så hittar jag:

Förbrukningsartiklar, ca 1500 kr
Här hittar vi mycket framtida besparingar då vi köpt på oss saker som kommer att gå åt under året. Vissa saker som t.ex. diskmaskinstabletter (eller drops) kommer vi inte behöva köpa förrän år 2014 då jag inte kunde motstå att bunkra när jag sparar 70 kr per påse på något som tar så lite plats. Det gäller dock att ha tungan rätt i mun och trots att hunden fick en stor säck mat så fick katterna varken sand eller föda då det knappt var någon skillnad på priset gentemot hemorten.

Kläder, ca 1200 kr
Hittar man passande kläder på Gekås så sparas det ganska mycket pengar gentemot många andra butiker. Denna posten höjdes lite då min sambo la med ett par gardiner i belastningen av hennes klädkonto. Priset på gardiner har jag ingen koll på, inte än iaf. Gardiner hade vi tidigare så detta kan i vilket fall inte räknas som en besparing. Själv köpte jag två bälten, två par kalsonger, ett underställ i Bambu, ett par träningsshorts och ett par skinnhandskar. Hade jag gjort ett dåligt val av inköpsbutik så hade jag nog fått betala den större delen av min kostnad bara för träningsshortsen.

Häst, ca 1300 kr
Jodå, den största husdjursposten behåller sin position som den mest kostsamma. Tror dock att det sparades en hel del här gentemot om det handlats i butikerna på hemorten även om jag inte har järnkoll.

Ovanstående var de största posterna resten var ganska blandad shopping. En del var det bra mycket bättre pris på än jag sett tidigare som t.ex. en 16 kg.s kettlebell för 349 kr (Lite lätt men det är nog en ok vikt för att lära sig att träna med detta redskap), en Blender för 299 kr (vår förra användes dagligen till den gick sönder), wobblers i prisklassen 15-20 kr eller 3 fröpåsar för 6 kr. Det sistnämnda ger billiga rödbetor, morötter och krasse till sommaren.

Andra köp var väl inte så ekonomiska som t.ex. gardinstänger för 299 kr eller sällskapsspelet Med vilda gester för 199 kr men de mindre nödvändiga impulsköpen rår ändå inte på de framtida kostnadsminskningar som vi fick genom gårdagens resa, inte ens om jag lägger till kostnaden för bensin och en rejäl fika. 

Värt att nämna är väl att det var en ganska ansträngande dag för min del men då jag gillar kostnadsreduktion om min sambos shopping gav henne ett lyckorus så får jag ändå ge dagen godkänt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser det så här! Du bidrar till miljöförstöring då du väljer att färdas med bil längre än vad som behövs för att spara några kronor. Du bidrar till sämre vilkor för anställda i uländer och kina. Du köper andrahandssortering (oftast ingen besparing) men tillverkare behöver inte fokusera på kvaslitet eftersom det tar tid och varorna säljs med vinst ändå.

Hur många led tycker du är ok att de får mindre för att du ska spara några extra kronor (som egentligen har råd)?

Auri sacra fames sa...

Hej anonym!
Alla har rätt till en egen åsikt och så även du även om jag kanske inte är beredd på att hålla med dig. Du kan omöjligt se hela ekvationen som krävs för att räkna ut om vår bilfärd innebar större påfrestningar på naturen än om jag försökt få ihop handeln i flera lokala butiker. Ullared ligger ganska nära Småland som är det enda jag angett som mitt bostadsområde. För att få belägg för ditt anklagande anser jag även att du måste lägga till och ha koll på hur leveranser sker till Gekås likt hur de sker till de butiker jag hade köpa i annars. Du behöver därtill räkna med de antal olika butiker jag hade fått åka till för att hitta allt, antal kallstarter för bensinförbrukning m.m. Jag tycker inte ditt argument håller då jag inte tror att du har kolla på den fullständiga bilden och i det avseende hade tystnad varit det mest lämpliga, enligt min åsikt
Hur jag bidrar till sämre villkor för anställda i u-länder och Kina genom att köpa samma produkter som hemma fast till ett lägre pris kan jag inte förstå. Jag känner till en leverantör till Ullared och den är svensk. Fabrikens ägarfamilj har berättat för mig att Gekås är bra på att förhandla priser då de står för sådana försäljningsvolymer men att det är en bra kund i det stora hela. Visst kan någon produkt utan klockrent moralisk bakgrund kommit med men sådan järnkoll har tyvärr inte jag. Vilka leverantörer tänkte du på när du skrev detta?
Jag får återkomma om jag upplever någon kvalitetsskillnad på produkterna gentemot det som kan köpas i andra butiker. Min tro är att kvalitén är likvärdig.
Kommer det till min vetskap att någon far illa av mina inköp så kommer jag naturligtvis ta det i beaktande men det är inget jag vet om nu. Jag vet inte vilka led du menar men om jag ska köpa saker billigt så krävs det att någon annan får göra avkall på sin vinstprocent.

Ja det enda jag tycker du fått fram som verkligen stämmer just nu är att jag hade haft råd att köpa samma varor till ett högre pris, det tänker jag ha i framtiden också!
Tack för din kommentar!

Vem är jag sa...

Hehe,

Detta var läsvärt. Kan du inte lägga upp länken på www.diforum.se och skriva lite om det där. Många vill säkert läsa det.

Auri sacra fames sa...

Hej!
Är inte medlem i något Forum och då inte heller diforum. Får kika in och kolla på vad det är någon dag.

Hade en tanke på att gå med i börssnack en gång men insåg att jag som bara har företagstelefon antagligen får problem att redovisa hur den kostnaden krävs i min tjänst.

Senare har jag insett att jag inte har tid att skriva på fler ställen ändå...

Kul att du uppskattade inlägget, tack för din kommentar!