torsdag 21 mars 2013

Hur varmt vaknar du?

I handelsrundan som jag skrev om i förra inlägget så köpte vi en termometer. Tidigare hade vi en gammal som hade en sladd som klämdes i fönstret för att man skulle få veta utomhustemperaturen. Denna föll, likt många andra saker i vårt hem, offer för de lekfulla katterna som flyttade in under hösten (minns dock inte om jag skrev om det då?).   Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Denna gång lyxade vi till det. Inte med en väderstation för flera hundra kronor men en trådlös termometer som kostade under hundralappen. Nu kunde jag hänga utomhusdelen på vår norra sida så att solen inte ger falska förhoppningar om att våren börjar närma sig. Det vore tråkigt med tanke på att det har varit och är ganska kallt.

Mitt renoveringsprojekt i hemmet har inte kommit så långt att jag fått in isolering i vårt sovrumsgolv. Hela vårt sovrum är grundstugan som byggdes på 50-talet och någon gång ska jag såga upp golvet och fixa detta. Fördelen är att detta rum är väldigt svalt på sommaren gentemot övriga huset.

Sparsam som jag är så brukar vi inte ha värme på i det rummet och innan jag hängde ut utomhusdelen så la jag in den i sovrummet ett par dagar. Resultatet var att vi hade ca 5 grader kallare i sovrummet än i övriga huset. Kallaste morgonen var det elva grader när vi vaknade men jag minns att det kändes mycket kallare att vakna dagen vi åkte och handlade termometern.

Låter det kallt? Vi har vant oss och båda sover riktigt gott i den temperaturen. Hur varmt (eller kallt) har du när du vaknar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är skönt när det är svalt. Slog av mina element för en två månader sen, så det kan vara ganska kallt när jag vaknar. Men när man väl har på TV, dator, lampor etc så brukar det värmas upp ordentligt till slut.

Kampen mot index sa...

Har fjärrvärme som ingår i avgiften så jag snålar inte. Brukar alltid ha runt 22 grader inne.

Anonym sa...

Låter som en vettig/billig termometer! Var hittade du den?

Auri sacra fames sa...

Jag sover riktigt bra när det är svalt men hade nog lyxat till det med lite mer värme i de andra rummen om jag haft lite mer isolering i väggarna. Termometern är inköpt på Gekås i Ullared. Tack för kommentarerna!