måndag 27 april 2009

Jag bjuder!

Det är skönt att känna att jag har fått något gjort i helgen. Förutom den behagliga känslan så har det inte varit särskilt ansträngande för min öppna buffert (spenderarkontot). Det är helgerna som brukar vara dyrast och den här helgen blev ganska billig vilket gör att jag antagligen klarar resten av maj utan problem.

Tidigare har det hänt att mitt spenderarkonto har varit ansträngt i slutet av månaden och när jag tackar nej till att t.ex. gå ut och ta ett par öl händer det att någon kompis säger att de bjuder. Då brukar jag tacka och säga något som en del har väldigt svårt att förstå.
- Jag har inte råd men jag har pengar så jag kan inte ta ditt erbjudande.

Nu handlar det inte om en öl hit eller dit utan att bjuda på en helkväll vilket innebär ett antal hundra kronor. Skälet till att jag inte kan tacka ja är att jag själv har bjudit med kompisar på helkvällar tidigare. De sa att det inte har råd och jag bjöd på inträde, dricka och eventuell taxi. Sen går det 2-3 månader och så åker de iväg på en utomlandssemester för 10.000-15.000 kr. Det tyckte inte jag kändes bra då jag inte hade råd med en sådan resa och den känslan vill jag inte att någon ska få p.g.a. mig.

Jag sparar en hel del på både kort och lång sikt och det är mitt val. Om någon väljer att spendera likt jag gjorde förr så ska de enligt mig iaf veta att jag har pengar sparade innan de bestämmer sig för att bjuda. Annars kommer de ha exakt samma känsla när jag t.ex. köper ett fiskekort för ett par hundra dagarna efter helgen jag inte hade råd att gå ut.

3 kommentarer:

minna sa...

sunt tänkt! Har en vänninna som ofta säger att hon inte har råd. Men hon kan lätt shoppa tusenlappar på ikea.

Anonym sa...

Shit alltså! Se till att bli bjuden på utgångar och sedan åka på semester, vad är det för gnidna kompisar..

Auri sacra fames sa...

Nu tillhör de som har gjort detta en väldigt liten procent av min vänskapskrets=) Även jag har blivit bjuden på helkvällar tidigare men då har jag inte haft en endaste krona på något konto (studietiden).