lördag 4 februari 2012

Aktieköp Excel

Jag vet att flera ekonomibloggare använder excel och jag tror att det även stämmer bland ekonomiintresserade som inte skriver på nätet. Själv använder jag excel till allt som har med min privatekonomi att göra och jag tror mig ha kunskaper i excel som överstiger medelanvändaren av programmet. I detta inlägg tänkte jag därför visa hur jag tittar på mina aktieköp och försöka instruera hur du kan göra en likadan excelsida.

Priset är en avgörande faktor när du köper en andel i ett företag. Tiden tillsammans med priset är grundstenar för hur din avkastning ser ut. Tillämpar man en strategi som jag gör i min Nordnetdirektdepå med flera små köp över en tid (eller vilken strategi som helst som innebär flera köp i en aktie) så kan det vara svårt att se hur bra/dåligt varje köp var. Tillslut tittade iaf jag bara på den genomsnittsliga köpkursen även om den var en blandning av både bra och mindre bra inköp.

När jag insåg detta så valde jag att göra en ny flik i ett av mina två exceldokument med ekonomiinriktning. Jag ville fokusera på varje enskilt inköp för att:
- utvecklas genom uppföljning på mina köp
- få ännu ett underlag för framtida uträkningar och förhoppningsvis räkna bättre vi framtida inköp
- bli bättre på att köpa billigt
- komma förbi den mentala spärren att köpa andelar i ett företag även om kursen gått upp sedan senaste köp då det fortfarande kan vara en väldigt bra affär.

Varje köp får en egen rad i excelfliken
ekonomi aktie excel
Klicka för större bild

-


Kolumn G till kolumn M är anpassade efter Nordnetdirekt för att jag ska kunna kopiera och klistra in mitt inköp från transaktionssidan (måste dock komplettera med bindestreck i datumet så att excel förstår). Från kolumn Q och framåt fyller jag i Utdelning - Skatt för just det köpet varje år. Kolumn G räknar sedan ut total utdelning genom formeln =SUMMA(Q2:AO2) i ruta G2 (kopiera G2 till rutan under och den anpassar sig till den raden precis som kommande formler)

Detta är inte enda formeln utan nu sköter formlerna resten och räknar ut:
B2=Avkastning per år efter skatt, formel =F2/C2
C2=Hur många år var det sedan jag köpte, formel =((G2-IDAG())*-1)/365
D2=Avkastning per år innan skatt, formel =(B2/2,8)*4
E2=Vad hade aktien kostat per styck idag om du tar väck ruta F2, formel =((M2*-1)/I2)*(1-F2)
F2=Procent av inköpspriset som du fått tillbaka i utdelningar efter skatt, formel =P2/(M2*-1)

Min titlar i mitt dokument (som bilden är tagen från) stämmer inte riktigt men jag vet vad varje kolumn är till för (och gör du detta själv så får du sätta egna titlar) och jag känner att det utvecklat mitt beslutsunderlag. Jag förstår att detta kan verka krångligt för någon som inte jobbat så mycket i excel men jag finns i kommentatorsfältet om du behöver support för att fixa en likadan sida. 

I nästa inlägg med fokus på excel tänkte jag visa hur jag gör efter en försäljning och formlerna för hur t.ex. den effektiva avkastningen på hela affären såg ut. Denna kommande flik har iaf fått mig att t.ex. inte lura mig själv att mediokra affärer är bra och jag använder det även som en del när jag funderar på att sälja. Det är dock inte för egen skull utan för Er läsare som jag skriver om excel och formler så om intresse finns för liknande inlägg i framtiden så tycker jag att du bör kommentera inlägget. Finns inget intresse så avlutar jag nog mina inlägg om excel.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

6 kommentarer:

Admin sa...

Mycket intressant. För min del får du gärna fortsätta lägga upp info, dock får jag säga att det hade varit enklare att förstå din förklaring om rubrikerna avspeglade vad som egentligen visas.

Hur räknar du ut GAV?

Test sa...

Jag kör faktiskt mest Google Docs Spreadsheet, lite färre funktioner, men tillräckligt för att hantera mina affärer.

Auri sacra fames sa...

Hej Finanskvinnan!
Var en liten miss då jag inte kom på det förrän inlägget i stort sett var klart och det började brådska då jag skulle ut och halka på sjön=)(Ska försöka fixa det i dagarna).

Eftersom jag får inköpskostnad (dvs inklusive courtage) när jag kopierar från transaktionssidan så är det endast Inköpskostnad/Antal aktier när det är en del av en formel. Kolumnen Pris/st används inte i formlerna men kommer med när jag kopierar hela raden.

Pengar-eller-livet sa...

Mycket intressant tycker jag!

Jag ska försöka fixa ett eget dokument enligt din mall, så att jag får lite struktur på mina affärer.

Har försökt med excel tidigare, men är lite dålig på just programmeringen och strukturen.

Skriv gärna fler excelinlägg!

Daniel sa...

Intressant, jag använder mig också mycket av google docs, funkar jätte bra.

Auri sacra fames sa...

Lite sena svar:
Google Docs hade jag faktiskt aldrig hört talas om får ta en titt när jag har lite tid över=)

Tyvärr har det varit en riktig bristvara denna månad, det kommer ngt excelinlägg till framåt! =)

Tack för alla kommentarer!