måndag 5 oktober 2009

Min egen kvarn

Det var ett väldigt inspirerande besök jag gjorde på bloggen Vägen ur ekorrhjulet i fredags. Jag har missat Markus blogg tidigare men jag gillar verkligen när han stoppar in en aktie i Grahamkvarnen för att se att det inte är någon röta i färsen. Det första inlägget jag läste var när han tittade på företaget Beijer Alma.

Nu var helgen räddad trots kraftiga vindar och regnskurar som stoppar upp mig i mitt förrådsbygge. Jag ville ha en egen kvarn och det bygger jag inte med hammare och spik utan med excel. Tur att det var helg för jag blir verkligen uppslukad när jag börjar med ett projekt av denna art.

Nu har jag fått ihop en del av mitt framtida analysverktyg men det krävs fortfarande mycket mer innan jag är nöjd. Analysverktyget kommer aldrig att stå för hela beslutet och en del information skriver jag inte in utan bedömmer vid sidan om informationen i dokumentet.

En skillnad mellan mitt excelark och Grahamkvarnen som jag inledde med är att den ska hjälpa mig att räkna ut godkänd köpkurs så att jag vet när det är dags att påbörja handeln. Jag hoppas verkligen att jag lyckas slutföra arbetet så att det känns som ett bra analysverktyg som sparar tid åt mig i besluten.

I den version som jag har nu har jag provat att lägga in aktierna: (resultat inom parentes)
Bong Ljungdahl (Vänta med köp)
Phonera (Köpkurs på 13,27 kr)
Rederi Transatlantic (Vänta med köp)
Cardo (Köpkurs på 96 kr)
Beijer Alma (Köpkurs på 68,54 kronor)
Securitas (Köpkurs på 54,83)
Lammhult design (Vänta med köp)
Intellecta (Köpkurs på 58,40 kr)
HM (Köpkurs 134,4)
Meda (Köpkurs 27,42)
Telia (Köpkurs 36,50)

Trots att detta bara har blivit en testversion och många parametrar ska ändras så blir jag sugen på att läsa på lite mer om Intellecta vars köpkurs är den enda som är högre än fredagens stängningskurs. Som Ni ser så säger dokumentet ifrån när det är något som verkligen går mot reglerna och räknar med en rabatt på vissa saker som inte ger rätt utslag enligt andra regler som jag ställt upp.

Vi får se hur jag agerar i veckan, fler köp i Transatlantic blir det nog inte iaf. Glöm inte att siffrorna baserar sig på en testversion som är under utveckling och att det trots att jag kan bli helt nöjd med vad siffrorna visar så kan det vara totalt missvisande. Detta är mest till för att försöka få ner min egna tankar i ett tidsbesparande projekt som jag kan använda i min aktiehandel framöver. Bäst att ha en egen kvarn då jag likt alla andra är ansvarig för mina egna investeringar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där. Hittade till din blogg via "spelet" kan man väl säga. jag har inte börjat än själv men det skulle vara skoj att göra det. (inte försöka... GÖRA det).

Jag är även intresserad av aktier och gillar kvarnen som metod för att välja aktier. Jag undrar vad för variabler du räknar med när du försöker hitta en godkänd köpkurs? HM till exempel får du nog vänta länge på innan du köper?

Auri sacra fames sa...

*hehe* spelet står lite stilla nu men det gör inte så mycket då det får ta lite tid, vore kanske bra med fler spelare så att det blir mer tävling=)

Angående min kvarn (som är under utveckling)så är väl en "enkel" förklaring att:

Steg 1, Regler, baserar sig på saker som jag tycker är viktiga att titta på innan ett aktieköp och returnerar om företagets siffror klarar de regler jag ställt upp.

Steg 2, Variabler, där jag ställer mig frågan: hur viktig tycker jag att denna regel är i mina köp? Variabeln blir högre ju viktigare jag tycker att det är och används i enkel formel tillsammans med en koppling till regeln för att få fram en poäng. Summan av poängen som hamnar på både plus och minus läggs in i en ny formel som utgår från en köpkurs baserat på aktuellt PE-tal och räknar ut en kvarnköpkurs.

Framåt ska jag försöka koppla exceldokumentet till MSN Money så att det uppdateras automatiskt och ger mig bästa köp jusr nu enligt kvarnen. Jag ska även vikta mina variabler lite mer samt lägga till fler regler. Sen måste jag även lägga in regler på reglerna t.ex. att "även om detta inte är ok så blir det ok om denna andra regel är ok"

Lite kvar att göra helt enkelt=) Saker som vissa nyheter, insiderköp m.m. är svåra att poängsätta och kommer därför att bedömmas vid sidan om kvarnköpkursen.

Som kvarnköpkursen ser ut just nu så känns det som att jag aldrig kommer att äga några HM-aktier men siffror och kurs kan ändra sig vilket ger bättre utslag i kvarnen. Sen ska även regler tillsättas och variabler ändras vilket kan göra ett HM köp lite mer aktuellt.

Kanske publicerar jag kvarnen här i framtiden om jag lyckas slutföra den, bli nöjd med resultaten och göra den användarvänlig. Det är dock en lång väg att vandra innan jag är där=)

Anonym sa...

Oj, du har nåt avancerat på gång verkar det som. Varför jag nämnde just HM är väl mina egna tankar om stabilitet och förutsägbarhet, om man kan använda det ordet om aktier... Jag förstår givetvis din, och många andras tankar om värdeköp (inte helt olikt gamblers som bettar på värdeoddset; i korthet: Chelsea blir överspelade hemma och oddset kommer alltid vara lägre än deras chans att vinna, spela därför kryss eller bortaseger. Kruxet är ju då att de faktiskt vinner 16 av 19 matcher...) skillnaden i att köpa HM-aktier även om de kan sägas vara övervärderade är att till skillnad från att betta på ett lag så köper jag inte aktien för att vinna EN gång utan för att få utdelning under längre tid och kapitalet finns kvar (teoretiskt lägre kanske om kursen sjunker, men irrelevant för mig som är inne i det långa racet)

Vad är din synpunkt på det resonemanget applicerat på det du tänker om aktier?

Mattias (eller anonym då..)

Auri sacra fames sa...

Hej igen anonyma Mattias! =)
Jag kommer att svara på din kommentar snart! Intressant att blanda speltankar med aktietänk och eventuellt besvarar jag den i ett nytt inlägg istället för att kommentera här.

Auri sacra fames sa...

Så, svaret hittar du i senaste inlägget=)