torsdag 21 januari 2010

Ju högre tak desto mjukare fall

Innan första lönen kommit in för året så har jag redan bestämt för att avvika från grundplanen. Jag kan inte komma på något skäl att börja betala ett högre courtage än 9 kr/köp i dagsläget. En annan tanke bakom att öppna ett Avanza baskonto var att börja spara i Avanza Zero men jag tror att jag är tillräckligt envis, kunskapstörstande och tursam för att slå index i framtiden. Därför kommer jag inte att investera mer än de hundra kronorna (som jag glömde i årssammanställningen) i denna fond.

Nu lutar det åt att sätta in 10% av lönen på Aktiedirekt och 2% på Avanza Mini men jag har fortfarande ett par dagar kvar på mig att ändra mig innan årets första lön.

Jag har även börjat fundera på ett tak i buffertsparandet. En nivå som jag kan vara nöjd med och där jag kan känna mig hyfsat trygg mot saker utanför min kontroll. När jag når den nivån kan jag, så länge jag lyckas hålla nivån, spara mer pengar i aktier alternativt betala av mer lån vilket förhoppningsvis ger mig en bättre avkastning på sikt. Frågan är hur högt tak jag ska ha?

Inga kommentarer: