fredag 3 januari 2014

Mitt sämsta skoköp någonsin

Det blev lite kläder handlade på mellandagsrean då det gäller att passa på när det inte är så dyrt. Köpte bland annat ett par skor som var på halva priset vilket i detta fall gjorde att jag sparade 650 kr. Tycker det är svårt att spara in på skor om det inte är rea. Jag använder skor varje dag och jag har varit och tittat på riktiga lågprisskor men skor måste ju kännas bra också.

Då vi har begränsad yta i hemmet så brukar jag slänga ut något gammalt så fort jag köper något nytt och jag gick igenom skåpet och tömde ut en påse med alldeles för slitna kläder. Jag hittade även ett par gamla skor.

Egentligen är det fel att kalla skorna för gamla. Visst har de legat i mitt klädskåp i flera år men jag har nog inte använt det paret mer än vid 15 tillfällen. Sista tillfället var på en fest då vi skulle gå en bit på en grusväg och efter det blev de sig aldrig lika utan tappade färg och sprack.

Lite vitare blev de m.h.a. svinto och lacknafta
Skorna var ganska dyra när jag köpte dom och jag har inte haft mage att slänga paret tidigare då de var använda så få gånger. Jag hade förträngt detta köp då det garanterat varit mitt sämsta skoköp någonsin. Nu hade jag iaf skorna i handen och var på väg till papperskorgen när jag stannande till och funderade en extra gång om det inte skulle gå att fixa skorna ändå.

Tidigare har jag putsat skorna med galltvål men eftersom det var flera ställen som var så slitna att de verkligen inte gick att få skorna snygga igen så hade jag gett upp. Nu tog jag istället fram lacknafta och putsade så gott jag kunde. När lacknaftan torkat så putsade jag av skorna med svinto och försökte slita upp ytan. Sedan fick skorna torka.

När skorna var torra så började jag lägga på ganska rikligt med skoputs. Först ett lager med svart skoputs och när det hade torkat så la jag på ett lager brun skoputs. Båda lager av skoputs var ganska rikliga och jag lät det torka in. Jag fortsatte ett par gånger med övriga gånger försökte jag verkligen att gno in skoputsen med en borste.

Första lagret med svart skokräm
Efter ett par lager var jag nöjd och nu känner jag att jag åter igen kan använda skorna som ett par fritidsskor. Framåt kommer jag bara använda svart skoputs när jag vårdar skorna och förhoppningsvis så klarar de sig lite längre denna gång. Det var iaf första och sista gången jag köper ett par vita skor.

Mina numera unika fritidsskor

  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer:

Unknown sa...

No offence, men av bilderna att döma skulle skorna nog åkt i bingen. Bilderna kanske är en aning missvisade, men det där såg inget vidare ut!

I all välmening

~Farbror Joakim

Auri sacra fames sa...

*HEHE* Alltid bäst att vara ärlig =)

Jag kommer inte att använda skorna på varken fest eller när jag arbetar, därför jag kallar det fritidsskor. I ren envishet kommer jag dock att använda dom för att spara på mina bättre skoköp.

Tack för kommentaren!