lördag 30 januari 2010

Avbetalning lån

CSN fakturorna har kommit fram för året och med räntehöjningarna så ska jag betala 6926 kronor år 2010. Även här verkar det ha krånglat med möjligheten till e-faktura då jag fick fysiska fakturor istället för de elektroniska som jag har blivit så fäst vid. Det är inte svårt att falla för något som gör att jag slipper slå in de oskäligt långa OCR-nummer som de flesta fakturorna har.

Nytt för detta året är att jag har lagt in fler räkningar på vårt gemensamma konto för att det känns lättare att få en snabb överblick på våra fasta kostnader. Den största delen av pengarna ligger på ett konto med 0,15% ränta och räntan för studielånet är 2,4% detta år.

Mer än 2% skillnad gjorde att jag betalade av alla årets aviseringar direkt. Detta gör tyvärr att mina kvartalsrapporter blir lite missvisande då jag inte tror att betalningarna hinner fram innan den 1 februari då det är dags att redovisa min privatekonomiska kvartalsrapport. Pengarna som kommer från vårt gemensamma konto är även bara mina till hälften vilket gör att årets första ekonomiska översikt inte kommer att stämma lika bra som årets sista.

Jag var även inne på internetbanken för att försöka göra en extra amortering på vårt huslån men hittade ingen möjlighet till att göra detta. Det måste väl gå att betala in lite extra och jag får helt enkelt ta reda på hur jag ska ordna detta.

Inga kommentarer: