fredag 6 februari 2009

Ekonomi och hälsa

Jag använder min blogg som bikt och jag måste berätta att jag syndat. Från att ha tränat ca 4 ggr i veckan så har jag inte tränat något på två månader. Eftersom jag alltid har varit en aktiv människa så straffar min kropp mig genom att jag blir ovanligt trött. Trots att jag är trött så kan jag inte sova på nätterna. Tala om ond cirkel.

I december hade jag så mycket att göra att det inte fanns tid till att träna men i januari fanns det inga skäl att slippa. Eftersom det egentligen aldrig känns som om jag har tid över så har jag valt att träna innan jobbet de senaste åren. Jag har nästan aldrig något annat inbokat kl 06.00 på morgonen.

När vi bodde i lägenheten hade vi det gym jag tränar på andra sidan vägen. Nu är planen att jag ska åka in och träna för att sedan duscha och äta min frukost på jobbet. Det skulle inte bara leda till bättre hälsa, ork och välmående. Jag skulle även spara pengar genom att duscha på jobbet istället för hemma. (Väljer det framför gymduschen eftersom jag kan ha schampo och dylikt liggande där)

Nedanstående siffror hittade jag för kostnaden att duscha.
Dusch 5 minuter (40˚C / 60 liter)2,2 kWh2:20 kr
Dusch 15 minuter (40˚C, 180 liter)6,7 kWh6:70 kr

Räknar jag på tiden som jag duschar och att jag tränar 3 ggr per vecka fram till sommaren så blir det ca 17 veckor * 3 dagar * 4 kr=204 kr. Det är alltså inte besparingen som gör att jag kommer sätta fart med träningen igen men jag är inte den som klagar över minskade kostnader.

En intressant tanke som dyker upp är besparingen gentemot kostnaden för gymkortet. På gymet där jag tränar så kostar ett årskort 1500 kr. Om jag hade tränat 7 dagar i veckan och duschat på gymet så hade jag sparat in 1460 kr på ett år. Det skulle innebära att jag tränar 365 ggr för en kostnad av 11 öre per pass.

Inga kommentarer: