onsdag 20 maj 2009

Det gäller att lära sig av sina misstag

Ja då var det dags för ett erkännande...
-Jag gjorde fel!

Mitt senaste aktieköp gjorde jag utan att läsa på tillräckligt. När jag köpte Linkmed så hade jag läst att avstämningsdagen var den 14 maj. När det inte kom in några teckningsrätter på aktiedepån under denna vecka så började jag ana att jag gjort fel. Tyvärr missade jag att den sista dagen för handel i aktien med rätt att vara med i företrädesemmisionen var 12 maj. (Jag borde förstått då den rasade rejält 12 maj vilket gjorde att jag fick upp ögonen för priset och köpte)

Detta gör att jag nu har 30 aktier med anskaffningskursen 19,80 kr istället för 55 aktier med anskaffningskursen 17, 40 som det var tänkt.

Det första jag gjorde när jag upptäckte detta var att gå in för att se priserna på teckningsrätterna då jag fortfarande ville vara med. När jag tittade på prisutvecklingen kom jag på mig själv. Jag ska inte försöka att lösa ett felaktigt beslut jag gjort genom att stressa fram ett annat. Sist läste jag på mer och räknade mer men ändå gick det fel. Nu ska jag helt enkelt vänta tills jag har tid och sätta mig ner för att räkna på nytt och bestämma hur jag ska agera med detta lilla innehav.

Inga kommentarer: