onsdag 17 juni 2009

Försäkrad mot tvist?

Jag har tidigare visat att det går att få ersättning av bolag när de gjort fel och jag har haft rätten på min sida. På något konstigt sätt lyckas jag alltid hamna i liknande scenarion men det handlar väl om att jag tycker att var och en ska stå för sin rätt.

Oftast räcker det att läsa på lagar och ligga på så ger företagen med sig. Denna gång har det inte fungerat enligt tidigare principer.

Felet som begåtts denna gång är inte mot mig och det handlar om ett copyright brott där ett företag kränker upphovsrätten till en bild (går under tvist). Jag ringde upp företaget och försökte resonera fram en lösning men personen jag pratade med verkade uppfatta det som en kamp om vem som kan mest lagar och ville verkligen inte lyssna.

Till fortsättningen så har jag kontaktat en jurist (biträdande jurist, blir billigare då och det är egentigen ett enkelt fall) samt lovat att jag betalar räkningen om det skulle kosta pengar. Ekonomiskt tokigt egentligen. Om vi lyckas få ersättning för annat än juristkostnaderna så hamnar det hos fotografen och om det kostar pengar så betalar jag. I detta fall bryr jag mig inte om kostnaden då jag vet att jag har rätt vilket även juristen har klargjort.

Idag fick jag ändå lära mig en ny sak som gör att jag antagligen kommer att använda mig av jurister i ett tidigare läge om det dyker upp fler tvister. Det visade sig nämligen att många tvister täcks till stor del genom de flesta hemförsäkringarna på marknaden vilket gör att värstafallssumman för detta projekt inte behöver bli så stor.

Inga kommentarer: