måndag 20 juli 2009

Presentkort, en dålig affär (om du inte är säljaren)

Förra veckan gick min sambo igenom de presentkort som hon har fått i present och inte utnyttjat ännu. Hon hade nästan 2000 kr uppbundna i presentkort varav det mesta var på DUKA där hon har 1500 kr.

Jag tycker inte om presentkort om de inte utnyttjas direkt så att värdet inte minskar med tiden. De köps för samma summa pengar som handelsvärdet blir men de har ändå ett sista datum. När den tiden passerat så blir presentkortet värdelöst om det inte har utnyttjats.

Vi köpte presentkort på ett café till mitt arbete ett år. Vi använde detta som presenter till både kunder och anställda. När min chef gick ner för att hämta presentkorten så satt det en tjej där med ett riktigt dollarleende. Hon sa rakt ut att detta var en riktigt bra affär för cafét då hon räknade med att minst 25% av presentkorten inte kommer att användas. Smart! Vi har inte köpt fler presentkort efter detta.

1 kommentar:

Sefo sa...

Instämmer att det är en mycket dålig affär.
Min fru har ofta fått presentkort, problemet är att dem sällan utnyttjas inom den tidsgräns som gäller och därför har affärerna helt enkelt fått en mycket fin gåva. =/