lördag 11 september 2010

Budgetarbete (grunden till en ordnad ekonomi)

Nu har jag gjort en genomgång av min egen och min sambos budget. Nya fasta kostnader och nya osäkerheter gör att det kändes viktigt för att inte ställa till det i framtiden. Jag tror inte att det är många ekonomibloggare som t.ex. har tre fordon då det kostar ganska mycket pengar (räknar då inte heller med min sambos bil) men sen har jag aldrig varit (och kommer aldrig bli) bland de som sparar mest.

Då vi egentligen inte vet hur
det blir med jobb för min sambo och vart hon i så fall hamnar så har jag bestämt mig för att luta mig tillbaka och inte genomföra några fordonsförsäljningar. Mopeden är inte särskilt dyr att behålla och min Volkswagenbuss är ett riktigt "bra att ha" fordon. Jag skulle gräma mig ordentligt om jag sålde den och min sambo får jobb i staden där vi bor utanför.

Nu har min sambo även tagit hem sin häst från de tidigare fodervärdarna och tillsammans med min nya bil så blir det lite svårare att få ihop budgeten på ett sätt så att det långsiktiga sparandet inte blir allt för lidande.

Efter genomgången känns det ändå som att jag har en hållbar plan. Mitt eget sparande blir inte lika jämt som tidigare då jag jämnar ut de gemensamma kostnaderna efter hur mycket min sambo får betalt varje månad. Hon är inte i närheten av mig i procentuellt långsiktigt sparande men hon har klart och tydligt berättat att hon anser det vara viktigare att ha t.ex. sin häst hemma.

Själv kommer jag att lyckas spara minst lika mycket som tidigare då sparande är en sak som verkar kunna förfinas i all oändlighet. Jag hittar nya saker som sänker mina kostnader hela tiden (allt hamnar tyvärr inte här på bloggen men jag ska försöka bättra mig) men långt ifrån alla besparingar hamnar på det långsiktiga kontona. Det känns som att jag sparar på en acceptabel nivå och strävar inte för att höja summorna avsevärt inom en snar framtid.

Många pratar om en säkerhet att ha pengar undanstoppade på ett konto men jag får nog samma känsla av att kunna lägga upp en hållbar budget. Skulle det ändra sig och att jag skulle bli t.ex. arbetslös så att hade jag kunnat anpassa budgeten till de nya förutsättningarna på kort tid trots att våra buffertar inte är särskilt stora.

Igår fick min sambo ett brev från a-kassan som nu bestämt sig för att det är färdigkrånglat med papper. Hon är nu godkänd för att få a-kassa från början av juni och kommer få en del retroaktivt för de dagar som hennes extrajobb inte har fyllt ut hennes dagar. De pengarna blir bonus för henne då vi inte räknat med de retroaktiva pengarna i budgeten som höll ihop ändå.

2 kommentarer:

Olof sa...

Väldigt intressant och inspirerande blogg du har! Skall följas.

Auri sacra fames sa...

Hej Olof och tack för den kommentaren, den inspirerar skrivandet (som jag tyvärr inte hittat tid till på ett tag)