torsdag 9 januari 2014

Värme vid kyla

Väderleksrapporterna skvallrar om att det är kallare väder på gång och snart blir det minusgrader hemma hos oss. Då vi bor i en ombyggd sommarstuga så är isoleringen inte den bästa och kalla vindar påminner om självdragsprincipen som vårt hushåll använder sig av.

Vi hade ganska ont om pengar när vi färdigställde vårt boende och år 2008 installerade vi den billigaste luft/luftpump vi kunde hitta för att inte bara använda oss av våra oljefyllda elradiatorer.  Märket var Chunlan och jag köpte den för ca 4000 kr. Två kompisar hjälpte mig att installera den och den funkade ganska bra ner till minus 10 grader men sen slutade den värma helt. Då fick vi slå igång alla oljeradiatorer och det blev inga roliga elräkningar (om det nu finns några roliga elräkningar)

Sista året i drift lät den som att den skulle haverera vilken dag som helst och tekniken har gått framåt sedan den installation. Nu använde jag mig av ROT-avdrag för första gången någonsin när jag beställde en ny Fujtsu värmepump med installation under hösten.

Än har den inte riktigt fått visa vad den går för även om inomhusklimatet blivit avsevärt bättre. Denna pump ska klara av att värma ner till minus 30 grader så förhoppningsvis kommer vi inte få chockhöjda elräkningar trots att vi har oljefyllda elradiatorer igång både i gäststuga och sadelkammare vilket vi inte haft någon hel vinter tidigare. Jag hoppas att detta köp minskar våra elkostnader rejält närmaste åren.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer:

Kampen mot index sa...

Jag har precis köpt mitt första hus så detta börjar bli aktuellt för mig.

På huset finns en luftvärmepump, diverse elelement samt 2 kaminer.

Auri sacra fames sa...

Grattis till kraftigt decimerad fritid! =)

Luftvärmepump och kaminer är bra komplement till varandra. Du värmer billigt i kaminerna och luftvärmepumpen drar runt värmen.

Förutom värme så är det ju mysigt att elda. När jag bygger ut så ska jag se till att det kommer in en kamin i den nya delen!