fredag 20 februari 2009

En mörk dag för många ekonomibloggare

Igår visade Kungsleden upp ett resultat för fjärde kvartalet som var sämre än vad många väntade sig. För att strö salt i såren så meddelade de även att utdelningen kommer minska markant. Kungsleden som verkar ha varit lite av en favorit bland många ekonomibloggare bland annat för sin sin höga direktavkasning.

Även jag äger 39 stycken aktier i detta bolag men jag har inte haft en tanke på att öka förrän nu. Min förhoppning är att de går ner ytterligare 25% och att jag då kan börja handla. Lagom tid efter att de som stirrar sig blinda på direktavkastningen flyr och säljer sina innehav.

Jag har bestämt att jag iaf ska försöka tänka annorlunda än den stora massan när jag fyller på min aktiedepå och tyvärr reste sig Kabe husvagnar precis när jag var mentalt redo att investera. Vi får se om de går ner igen. Just nu känns det som om nästa investering kommer att hamna i Nobia, Eniro eller Kungsleden. Vi får se vad framtidens aktiekurser har att bjuda på. Även Karo Bio lockar om de lyckas hamna på en lägre kurs än i dagsläget. (Obs! En lekande spelares funderingar! )

Jag läste om en kille igår som har ett stort innehav i Kungsleden. Visst grämde han sig för det dåliga resultatet men han hade som mål att inte röra aktierna i detta bolag förrän tidigast år 2015. Efter så många år tror jag att ekonomibloggarna ser ljusare tider igen och så länge de varit kyliga och har kvar sitt innehav så har de nog chans att nå sina högt uppsatta mål.

Inga kommentarer: