lördag 26 december 2009

Lite väl sparsamt, eller?

Nu är julafton avklarad och det var längesen jag var så nöjd med att inte ha gjort mycket alls. Mat, prat och och vinterpromenader har varit senaste dagarnas recept.

Min bror fick bland annat boken Så kan alla svenskar bli miljonärer av mig och han verkade fängslad över titeln. Han började läste ett par sidor direkt innan han kunde lägga ifrån sig den och fortsätta med sitt paketöppnande. Min far skrattade och spekulerade i scenarion om att bokens slutsats skulle vara, skriv en bok som jag.

Han tystnade när jag sa att han redan lever efter många av bokens principer och kanske borde jag köpt en till honom också men han ska få låna mitt exemplar (när min arbetskollega som har den nu läst klart).

Det var lite komiskt att just han skojade om boken eftersom han hade haft en snabb föreläsning för oss andra om hur mycket han sparat genom att vänta med att köpa julkort till sista dagarna innan jul och köpt med 70% rabatt. Han är även den enda person som jag sett öppna sina paket noga och metodiskt så att han kan spara fina julpapper som han kan packa ner bland julsakerna och slå in paket med nästa år. Kanske lite väl sparsamt för min smak, eller?

I dagsläget läser jag i tre böcker (två i julklapp). Det känns inte alltid helt smart att läsa i fler än en bok men jag kan inte hålla mig. Böckerna har en röd tråd genom varandra och jag kan dra kopplingar mellan olika kapitel i de olika böckerna. Just nu läser jag:
* Warren buffet, världens rikaste person
* Vägar till visdom
* Påverkan - teori och praktik

I boken Vägar till visdom så tar författaren upp en undersökning där de först frågat personer som handlar en inte så kapitalkrävande vara om det skulle kunna tänka sig att gå till en annan butik om de fick veta att just den varan skulle vara 50 kronor billigare. Majoriteten svarar att det skulle de göra.

Samma fråga ställs sedan till personer som är på gång att köpa en mer kapitalkrävande vara och då svarar majoriteten att nej, det skulle de inte. Lite konstigt när summan som sparas är den samma i båda fallen.

Den första reaktionen till en person som viker ihop julklappspapper till nästa år är att han/hon är snål och det har även varit min tanke. En mycket konstig koppling av en person som sitter och öppnar sina egentligen alldeles för givmilda föräldrars julklappar sekunderna före och efter tanken. Min fars agerande är egentligen helt rätt då han sparar in på något som inte ändrar hans livskvalité till det sämre men ändå kan få mer pengar över till t.ex. julklappar till barnen.

Jag försöker hitta saker hela tiden där jag kan spara ett par kronor på rätt ställen. Genom att göra detta känns det som att jag har mer pengar över till det som är viktigt för mig samtidigt som jag lyckas spara en del. Detta får mig att tänka efter och vem vet, nästa år kanske jag och min far sitter och viker ihop julklappspapper tillsammans.

Inga kommentarer: