söndag 14 februari 2010

Bankkontakter

Det har varit mycket negativt skrivande om SEB och min tjänstepension på senaste tiden. Själv tror jag inte att storbankerna skiljer sig åt utan alla kommer att försöka sätta käppar i hjulen för den som vill försöka agera på ett privatekonomiskt riktigt sätt.

Ett exempel är Swedbank där vi har våra bolån. Går jag in på min internetbank så har jag möjligheten att göra alla sorters betalningar utom en och det är en extra amortering på vårt bolån. Jag letade runt och hittade information om att jag får gå till banken eller kontakta telefonbanken.

Idag satt jag och väntade in telefonkön på telefonbanken i 20 minuter och fick veta att jag kan göra det genom detta alternativ men inte på helgen. Jag hinner inte sitta och vänta i 20 minuter på arbetstid som det ser ut nu, jag har mer än fullt upp att göra hela tiden. Tidsbristen gör att även alternativt att besöka banken försvinner.

När jag berättade det för rösten i telefonen samtidigt som jag tryckte på att detta var en engångsföreteelse så fick jag reda på ett tredje alternativ. Via min internetbank kan jag skicka ett meddelande om att jag vill göra en extra amortering och sen ska det lösa sig i veckan.

Jag ska prova detta och se om jag kan amortera 1200 kr extra från vår gemensamma buffert. Denna extra amortering ska jag försöka göra till en tradition i början av varje år samtidigt som jag ska försöka att öka summan årligen. Av mina bankkontakter hittills i livet så kan jag sammanfatta att:

Om en bank gör det lätt för dig att utnyttja en tjänst så är den antagligen extra förmånlig för banken. (Ansöka om lån, köpa fonder, pensionsspara m.m.)

Om en bank gör ett alternativ svårare för dig så har det antagligen en stor betydelse, i positiv riktning, för din framtida privatekonomi. (Extra amortering på lån)

Inga kommentarer: