lördag 30 oktober 2010

Spenderarbyxorna på

Idag hade jag en numera väldigt onormal kväll. Jag började med att köpa en stor rosbukett till min sambo för några hundralappar. Sen åkte vi och köpte mat, hyrde film, köpte ett par trisslotter. Väl hemma korkade vi upp lite vin och efter maten fortsatte vi med lite andra inköpta onyttigheter.

Jag vet inte om alla a-kassor är likadana men den pappersexercis som har skett för de runt 3000 kronorna som betalats ut till min sambo från Unionen hade inte varit värt arbetet om vi inte vetat att de blir tvungna att betala ut mer till slut. Arbetsförmedlingen har också hjälpt till, ett av deras mindre givande möten missades och gjorde att min sambo blev avskriven ett tag. Inte deras fel att det slarvas men inte har de varken hjälpt  till eller varit givande på något sätt under jaktens gång. Denna jakt har pågått i fem månader och nu är den slut.

Ett stycke angående firande och ett stycke bitterhet. Det andra stycket mest för andra som kanske inte har en jobbande sämre hälft utan ska klara sig själva. Jag tror inte det är vanligt att andra arbetslösa klarar sig bättre än oss genom pappersväldet. Vi har, som tur är, klarat oss fint ekonomiskt och till och med lyckats spara en del trots min sambos två år av studier och hennes 5 månader med en timanställning av varierande sysselsättningsgrad.

Firandet är väl ganska självklart och det är väl inte svårt att gissa om du läst ända hit. Min sambo har fått ett heltidsjobb som passar hennes utbildning perfekt! Riktigt kul för henne och väldigt fördelaktigt för vår gemensamma ekonomi med två inkomster. Kvällens firande är slut för min sambo som jobbar på sin timanställning imorgon (nya jobbet börjar om en vecka) och har gått och lagt sig, själv ska jag avsluta de upphällda vinglasen innan jag knyter mig. I helgen blir det en ny budget efter nya förutsättningar och den blir garanterat lättare att få ihop en den tidigare som ändå höll ihop ganska bra.

Inga kommentarer: